• Tihelos

Tanger - Marocko?

Hej alla där ute! Vi bor av och till i en mindre kustby i Spanien, i närheten av staden Cadiz..ett par timmars bilväg fån Malaga om man följer kusten uppåt på Atlantsidan. Nu har vi fått för oss att göra en weekend i Marocko (nu i februari) för att det är enkelt och snabbt att ta sig tid från vart vi bor. Vi kommer säkeligen att välja Staden Tanger där färjan lägger till..

Någon som har varit där och har lite goda råd på vägen? Tacksam för ALLA svar jag kan få? Hotell? Vad ska man INTE äta eller utsätta sig för? Vad ska man definitivt prova?

Vi har två barn, en knatte med mycket spring i benen på 2,5 år och våran stora tjej på 10 år. Det ska ju vara så enkelt som möjligt...ja, så enkelt som det nu bara går med små tokungar..så det är ju bra om hotellet är någorlunda ok för mindre barn...

Vi kommer inte att ha bil, utan bara en barnvagn och en så lätt packning som det bara går

Hoppas verkligen att någon har varit där och har massor av råd att komma med

Kramizar!

• Svar på tråden Tanger - Marocko?
  • Anónimo

Jag har varit där, men det var för ca 19 år sen. Jag kan inte ge dej några råd på hotell eller så för vi var bara över en dag.
    Men jag kan berätta lite hur det var när vi var där.

Det var väldigt fattigt och många satt vid trottoaren och sålde allt möjligt ja till och med rostig spik. Det luktade konstigt och var skitigt, torkat kött med en massa flugor om kring hängde i små fönster. Gamla tanter och gubbar ville komma fram till mig och min bror och ta, pussa på oss för att vi var så vit och ljusa i håret.
    Men stan var upp delad i fattig och rik sida, så helt plötsligt så var vi inne på den rika sidan som var helt annorlunda, det var som dag och natt.

Jag kan ju säga att det var en resa som jag aldrig kommer att glömma, och är glad att ha gjort.

Tyvärr så hade jag ju inga råd att komma med, efter som det var så länge sen jag var där + att jag var så liten.

• Tihelos

Tack iallafall

Jag har förstått att det är mycket fattigdom (som möter rikedom) och att man nog får se en hel del underliga saker...men det är just det som gör det så speciellt...att få se en så totalt annorlunda kultur..intressant och mycket lärorikt

Kram!!

• Tihelos

Hmm, inte många som har vart där...

• C Elegans

Tanger är troligtvis Marockos minst trevliga stad. Det är en hamnstad, med allt som följer därtill. Ful är den också.

Jag skulle verkligen rekommendera er att vänta tills ni har lite mer tid än en helg, ta med en bil och åk lite längre in i landet åtminstone till tex Fez.

• Tihelos

Negativa Arne i farten Vi har inte så mycket val..med två barn och alla oroligheter i världen (terrorister)och ont om tid..plus att min man är amerikan (militär), så var det Tangier vi bestämde oss för eller inte alls. Måhända så är det det tristaste stället i HELA Marocko...men det ger oss en liten glimt av landet därborta och vi kommer att på på ett lyxhotell..och vi kommer att ha nära till färjan(nära hem)utifall att det skulle behövas..

Så, C Elegans, har du varit där?

• C Elegans

Jag har varit i Marocko sammanlagt 7-8 ggr från 80-talet och fram till nu. Tanger har jag varit i vid 4 tillfällen. Jag är mycket väl förtrogen med alla delar av landet utom Rif-bergen.

Terrorister! ROFL...och du talar om negativa Arne!

Om ni ändå tänker bo på lyxhotell och bara vill ha en liten glimt av en trist hamnstad som inte på något sätt är representativ för landet, varför skall ni åka överhuvudtaget undrar jag (retoriskt)? Nå, alla har vi olika smak, och jag får önska er en trevlig resa!

• Augusti Blomman

Jag var i Tanger nu i höstas, vi og också en weekendtur eftersom vi bor i Madrid annars.
    Jag skulle rekomendera att ta snabbfärjan från Tarifa, den tog vi på tillbaka vägen, mycket snabbare än den andra från Algerciras ( vi tog den till Tanger).

Men ja, jag måste ju hålla med de andra som skrivit att Tanger kanske inte är Marockos stolthet, men kan ju vara kul att ta en liten tripp över helgen.

Mysigt att gå runt i alla små gränder och se sig om. Och när man har tröttnat på det kan man ju alltid ta en promenad på stranden. Jag kommer inte ihåg vad hotellet som vi bodde på hette, men det var ett billigt lite skabbigt hotell med toa i gången, jag tror vi betala 15 eller 20 Euro för en natt. Det låg lite öster om hamnen vid den stora "hamn gatan". Men det finns fler finare hotell också, vi bokade inget innan utan tog första bästa när vi kom dit.

Fanns inte så många restauranger o så, men vi hittade en brevid hotellet som hade bra typisk marockansk mat. Jag tyckte att stan kändes säker på dagen, men jag vet inte om jag skulle vilja gå ut där efter att det hade blivit mörkt, jag vet inte, det kanske är löjligt men det var bara en känsla jag fick, men det kanske kan ha att göra med att man är ovan kulturen också.

Sen blev jag lite nyfiken när du sa att ni bor i närheten av Cadiz, jag bodde nämligen i Rota en vinter och jobbade där, inte så långt där ifrån. Vart är det ni bor?

Ni får ha en trevlig resa!

• Tihelos

Vi bor i Rota Vad häftigt!

• Tihelos

C Elegans: Jo, jag vet att det låter lite överdrivet med terroristpratet...men vi kommer i kontakt med det så mycket pga av min mans arbete (även i Spanien), så det blir väl bara så

Lyxhotellet är en kul grej för att vi firar en sak, och vi är rädda att inte hinna med Marocko överhuvudtaget om vi inte gör det då...sedan är barnen den största anledningen till att vi inte ger oss ut och uforskar det vi egentligen vill se...

• Augusti Blomman

Vad kul att ni bor i Rota, det är mysigt där, och fin strand,men kanske inte så mycket att göra annars, bor ni i Rota eller på basen? Jag jobbade på California bar, finns den fortfarande?

• C Elegans

@Tihelos: Ja, har ni inte någon möjlighet till en lite längre ledighet så varför inte? Hoppas ni kan återvända en annan gång dock, för Marocko är ett både mycket vackert och kulturellt intressant land!

Själv tycker jag att de små bergsbyarna i Haute Atlas och vissa ökenområden på randen mellan Sahara och Atlasbergen är de vackraste och mest intressanta, men det börjar bli ganska ordenligt turistat numera! Bra om man reser med barn dock - då är det skönt att kunna tvätta sig och så.

Svar på tråden Tanger - Marocko?