• Blekingetjejen

babysim på egen hand

E det nån som har tips på nån rolig vattenlek man kan göra med sitt lilla barn. Vi ska och simma och har aldrig varit på babysim tänkte prova lite på egen hand.... Lite tips tack

• Svar på tråden babysim på egen hand
  • fröken Anna

Va är du galen? Åka och bada med bebis utan att gått kursen!!( OBS, nu skojar jag bara :)
    Jag gick heller aldrig på babysim men storebror älskade ju att åka å bada så då fick lillan hänga med. Hon är ett riktigt vattenmonster. Jag vet inte om jag kan ge tips på någon speciell "övning", eftersom ja inte gått på babysim heller. Det faller sig naturligt när man är tillsammans i vattnet att leka. Det är verkligen jättemysigt. Gå på känsla. Gör saker bebben verkar gilla. Ha det så himla kul!

• birmabusling

ja om barnet är under fyra månader så blåser man tydligen på barnets ansikte så utlöser reflexen och då kan man sänka barnet under vattnet! vi gick inte heller på babysim vi hade mysigt ändå, det fanns en lite mindre basäng där det var 38 grader å vad vår lilla son njöt sen sov han gott i vagnen!

• MuminMy

Hej

Du kan inte babysimma på egen hand eftersom det i begreppet "babysim" ingår att det är en undervisningssituation med instruktör. Babybada kan du däremot gärna göra på egen hand.

Och jag vill gärna dementera birmabuslings inlägg ovan, nej man blåser inte och utlöser reflex och tar under vattnet. Det som man kallar "dyk" är något man gör efter att man noga förberett barnet under flera lektioner på vad som komma skall. Det finns flera olika sorters dyk varav "blåsdyk" är ett. Det som är signalen till barnet är inte själva blåset utan det ljudliga inandning som föräldern gör. Syftet med detta är att lära barnet hålla andan under vattnet för att minska risken för panik om barnet skulle hamna i vatten ofrivilligt. En panikreaktion innebär nästan alltid en inandning och då fyller barnet lungorna med vattnet och förlorar därmed sin flytkraft och blir då mycket svårare att rädda.

Ska du babybada ska du se till att bassängen håller minst 32 grader och du ska inte vara i vattnet mer än 30 minuter med ett barn som är mindre än ett år. Barnet ska ha tätade badbyxor och halksockar om det kan ställa sig upp själv.

Försök att hålla fast barnet så lite som möjligt, om du håller hårt signalerar du fara och barnet kan bli skrämt och vaksamt. Ha gärna med nån liten badanka eller boll. Håll din arm med armbågen strax ovanför vattenytan och placera barnet i ditt armveck, uppmuntra barnet att sparka sig framåt! Visa barnet var kanten är och uppmuntra barnet att hålla sig fast där! Plaska, hoppa, sjung! Åka "karusell" brukar vara roligt! Håll barnet en bit ut från dig, håll om barnets överarm och låt barnets haka och andra arm vila över din underarm och så snurrar ni runt i vattnet.

Undvik att använda "flytkuddar" eller andra flythjälpmedel utanför instruktörsledd verksamhet, om barnet blir beroende av flythjälpmedel för sin trygghet i vattnet kommer det att avsevärt försvåra siminlärningen den dagen det blir dags för simskola.

Ha en mysig stund i badet!

/MuminMy - babysiminstruktör

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
Svar på tråden babysim på egen hand