Ni som kan Dalarna, jag behöver hjälp!
Funderar på att åka till dalarna denna sommar men vet inte till vilket ställe. Vill ha närhet till bad och andra akt. som kan vara roliga för barn. Kan någon ge tips på något mysigt ställe för en barnfamilj?
Funderar på att åka till dalarna denna sommar men vet inte till vilket ställe. Vill ha närhet till bad och andra akt. som kan vara roliga för barn. Kan någon ge tips på något mysigt ställe för en barnfamilj?
ett tips! http://www.sommarland.nu/ ska finnas camping i närheten
tomteland i mora,leksands sommarland.
Jag personligen älskar Tällberg och därifrån kan ni åka runt lite. Som Teja skrev sommarland, det finns även tomteland, kanske inte så roligt när det är sommar
Orsa har även en björnpark som är värd att se.
Bad har du i Rättvik och Tällberg har ju bad på hotellen.
Kolla på. www.gyllenehornet.se www.dalecarlia.se och på www.siljan.se kan du hitta lite olika länkar :)
Tomteland har trolltema på sommaren, trollskola, trollsafari osv.
Campingarna runt Siljan ligger vid vattnet...
Barnvänligt med mysiga stugor t.ex.
Håller med om att tomteland är super, vi var där i somras och hade jättemysigt med vår tjej som då var 4. Det ligger utangör Mora. I Leksand finns ett riktigt bra sommarland med camping precis jämte, vattenland med massor av rutschkanor och andra aktiviteter.
Och borlänge som ligger 4 mil söder om Leksand har ett äventyrsbad och ett stort shoppingcentrum - för regniga dagar!
Tällberg är absolut inte konstlat! Kanske för en Leksingsbo, men inte för oss som kommer utifrån.
Vi är massor i min umgängeskrets, arbetskamrater etc som åker till Tällberg flera gånger per år!
Tällberg är som Skansen.
Jag vet att Tällberg är en del av Leksand :)
Är uppvuxen i Dalarna och min mormor och morfar och mina mostrar har bott i Leksand :) Mamma bor i Borlänge, så kunskap och kännedom har jag
Miljön är otroligt vacker i Tällberg och klart vackrast i hela Dalarna enligt min smak och tycke!
Dalecarlia är ett oslagbart hotell och då är jag en hotelfreak och har bott på många olika ställen i Sverige
Tällberg är fint men dyrt, men dyrt är det väl på de flesta hotell...
Absolut inte dyrare än att bo i Stockholm, utan snarare tvärtom!
Skillnaden mellan Stockholm och Tällberg är väl att man i Stockholm kan hitta hotell som passar sin egen plånbok. I Tällberg finns inga budget-varianter!! Skulle väl vara Gyllene Hornet och Dalle, möjligtvis. Men inte är det billigt. Jag fick en helg på Royal viking billigare än något Tällbergs alternativ..
Du kan ju bo i stugorna på Dalecarlia, kommer inte ihåg vad de heter och de är billigare .
Sen finns det ju Klockargården som har bra och billiga alternativ!
Vid Dalecarlia finns det ingen badstrand.
Skulle i så fall rekomendera Orsandbaden, camping och stugby. Ligger i Leksand, vid Siljan, bredvid Sommarland. Stor sandstrand, restaurang, liten affär och minigolfbana på området.
Väldigt populärt, så tänk på att boka i tid.
Annars så kan man ju på på Fyrklöverns stugby i Rättvik så har man nära till allt för allt dt ni skriver är ju toppen. Bor i Idre men det är inte så varmt i Dalälven på sommaren men har bott i Tällberg varje sommar när jag var liten och även jobbat 4 säsonger på hotell där. Det är jättefint!!
Campingen i Västanvik är ju också kanonmysig. Precis vid vattnet och utsikt in mot Leksand.