• kikkolina

akupunktur under grav? Farligt??

Hej jag planerar barn och går regelbundet på akupunktur pga min reumatism! Får akupunktur för min nacke och axlar.

Jag undrar om det är någon som vet om de är farligt att gå på det under grav? Kan ju hända att ja blir gravid nu snart..

Någon som vet?

• Svar på tråden akupunktur under grav? Farligt??
  • Kajee

Nej det är ingen fara. När jag väntade mitt tredje barn fick jag akupunktur mot illamående och ryggont - som remitterats av barnmorskan. Det var jättebra och en härligt lugn stund.

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Pess

Man brukar rekommendera att avstå under de första 12 veckorna. Inte för att det bevisat kan orsaka mf, men för att man inte ska känna skuld eller "skylla på" akupunkturen. Samma gäller traditionell massage.

Ta upp det med akupunktören....hör hans/hennes erfarenheter och åsikter.

Har själv gått aku-utb. och då frågades det vid kursstart om någon var gravid. Då hade man inte fått ta emot akupunktur.

• Pess

Vissa punkter är "värkstimulerande", men ej bevisat starka nog för att framkalla mf. Många använders ig ju av akupunktur i syfte att BLI gravida..

• kikkolina

men tror du det är farligt att jag håller på med min akupunktur nu fast vi försöker få barn....om ja märker att min mens uteblir så slutar ja ju med akupunkturen så klart men de första v kan man ju va gravid fast man inte vet något..

Ja vet att ,man kan få akupunktur mot illa mående vid grav, o de är ju inget farligt, men ja förstår inte skillanden..varför är den andra sorts akupunkturen inte bra då?

• Lovely SunShine

BM, rekomenderade det i v12 när jag hade rygg problem

• Squeezetoy

Sedan är det ju många som använder akupunktur just mot illamående om man mår väldigt dåligt.

Men prata med din akupunktör, han/hon vet ju vilka punkter hon brukar stimulera och kanske kan ändra det om det är punkter som kanske anses riskabla.

• Pess

Kikkolina, jag hade inte slutat med akupunkturer innan du vet att du är gravid. Som sagt, så kan det ju faktiskt hjälpa till oxå. Var lite mer vaksam på om mensen uteblir osv. Berätta gärna för akupunktören. Att vara gravid i 12 veckor utan att veta om det (särskilt om man försöker är OVANLIGT)

• kikkolina

nej ja menade inte att vara gravid i tolv v utan att veta om de..ja menade typ två veckor ( mellan ägglossning och utebliven mens) ...jag skriver lite otydligt!

Men då tycker ni att man ska fortsätta..

• Mira29

Min sjukgymnast ger absolut inte ut akupunktur, anledningen till det var att om man får MF så kan man inte skylla på beh,,men det är visst olika runt om, jag får därimot andvända tenns efter v 20,för min nacke, längtar,,,. är bara i v 14, i morgon. )

• MoR58

Jag gick på behandling två till tre gånger i veckan mellan vecka 10-12 mot att jag kräktes. Med hjälp av akupunkturen så slutade jag kräkas så intensivt (kräktes dygnet runt och fick inte behålla något innan jag börja med akupunkturen)och kräktes "bara" några gånger per dygn mellan vecka 12-18.
    Jag fick akupunktur av en barnmorska och blev remitterad dit av min barnmorska. Det var ingen som sa att det skulle vara farligt att få akupunktur. Om jag mår lika dåligt vid nästa graviditet kommer jag att börja på akupunktur omgående och inte vänta på en remiss av barnmorskan.

• mothermary

Jag har gått och fått akupunktur 1 gång i veckan just för att stödja kroppen under graviditeten, fram till v. 20 ungefär. Jag har upplevt det som väldigt bra! Jag har fullt förtroende för min akupunktör (Martin Blaus på AAA-kliniken i Sthlm). Jag vet att han varit försiktig med att inte sätta för många nålar, och vilka, för att inte "bråka" med kroppen under graviditeten, och störa den fantastiska processen som sker. Så jag tror att man absolut ska gå till en som kan sin sak (såklart) och fråga honom / henne vad som är lämpligt. Jag håller med Squeezetoy: berätta att du vill bli gravid för akupunktören och be honom / henne anpassa behandlingen. Allting handlar om var man sätter nålarna.

Svar på tråden akupunktur under grav? Farligt??