• Johje

Blir så j-la arg

Än en gång har mitt X bokat upp sin barnhelg och meddelar mig det 5 dagar innan. Han ska iväg på en tillställning och den anmäler man sig till flera månader innan.. Så nästa helg är jag helt uppbokad, jag ska renovera min lgh och jag kommer inte ha något kök och inte heller något v-rum... Hade jag vetat om att han inte skulle ha barnen så hade jag GIVETVIS valt en annan helg.... Nu får jag säga ifrån till alla som ska hjälpa mig och ta detta en annan helg.

Jag kokar inombords... detta är inte första gången och jag vet ALDRIG om barnen kommer åka eller inte...

Hur skulle ni göra??

• Svar på tråden Blir så j-la arg
  • Kajee

Jag har ett omvänt problem. Exet anser att han har rätt att ta barnen när han känner för det. Även om det är min helg. Får han inte som han vill (för att jag har bokade planer för mig och barnen) så blir han sk-tförbannad. Sist försökte han anmäla till soc att jag hindrade hans umgänge med barnen. *skakar sorgset på huvudet åt hans dumhet*

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Johje

Ja, vad ska man säga.... Det som stör mig mest är att jag inte kan planera in något viktigt... Tänk om jag hade bokat en resa den här helgen, då hade jag stått där med skägget i brevlådan....

Han har inte heller mage och ringa och berätta det utan skickar ett sketet sms!

• Vintervit

Men om det är hans helg så får ju han skaffa barnvakt.

Vad händer om du svarar att du tyvärr är upptagen i helgen och inte kan ha dem? Kör dit dem ändå på fredag em eller när ni nu brukar lämna.

Jag tror, utan att vara elak, att så länge som du "tillåter" det kommer han att utnyttja dig på det här sättet. Säg ifrån, sätt gränser, acceptera inte!!!

Lycka till!

• Tania

Hans helg, HANS ansvar!

HAN får skaffa fram en barnvakt om han är upptagen... annars får han säga upp sin del av vårdnaden.

• Johje

Oj, jag har satt gränser och jag har sagt att han får göra som han vill... Det har slutat med att han inte har hämtat barnen från skolan när de slutar på fredagen.

Så när jag var på väg bort till ett par kompisar så ringde barnen mig och frågade när jag skulle komma hem!!

Jag skickade mess till honom och skrev. Sorry, ska renovera lägenheten så det går inte. Nu på em så har han skrivit sms till min äldsta dotter och sagt att de inte kan ses nästa helg och att han kommer och hämtar dem på söndag em?!?!?!! Utan att ens ha pratat med mig!

SUCK!

• Kazz4

säg åt han att om han vill träffa sina barn får han göra det på överens kommen tid annars inte alls!!!!!!!!!
    Skriv till honom och säg att han behöver inte komma alls på söndagen utan nu får han vänta tills nästa bestämda helg!!!
    Att du kan inte få veta 5 dagar innan att han inte kommer! Sagt är sagt oavsett... gud va förbannad jag blir på folk som tror att man har ungar på typ kontorstid och sen kan man skita i dom.....

• Johje

Ja det är precis så jag känner det.

Han har dom när han själv vill och när det passar honom! Jag har haft så många diskussioner med honom, men det slutar alltid med att han har ingen skyldighet och han är inte tvungen. Jag betalar underhåll, jag betalar DIG för att ha barnen etc.

Jag ska göra precis som du säger! Han får inte träffa dem nästa helg på söndagen!

• Tania

Han betalar inte DIG för att passa hans barn. Han betalar en del av sina barns leverne... dvs kläder, mat, hobbies osv.

Det är han skyldig DEM inte dig. De pengarna är barnens pengar inte dina. Sen att det är du som tillhandahåller pengarna betyder inte att han betalar dig.

• Johje

Nej, försök förklara det för honom *S*

Han betalar ingenting annat än underhållet. Barnen får bara mat när de är där, men inga andra saker som t ex lördagsgodis etc, det förväntar han sig att jag ska betala eller så får de vara utan, vilket de blir.

Listan kan göras lång om denne man som tror att rätten är hans och alla andra har skyldigheter!

• Tjofsen

Ring familjerätten och boka ett avtal som är bindande om vilka helger och hur det ska gå till när man avbokar etc.

Svar på tråden Blir så j-la arg