• Anonym

Bechterews sjukdom

någon som har Bechterews sjukdom? hur började den för er? hur känns det för er, vilka symtom har ni? Har ett h*lvete med min rygg....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-21 18:37:26:
    ´mina problem är framförallt stelhet och smärta iländryggen. den låser sig hela tiden så jag måste "knäcka" ryggen jätteofta, då blir det bättre en liten stund.men sedan är jag stel igen, och det blir mycket värre om jag sitter still. för ca 6 månader sen började smärtan gå ner i höfterna och ibland strålar det ner mot benen.

• Svar på tråden Bechterews sjukdom
  • russinkaka

Det finns en tråd där de flesta verkar vara gravida bechtereware.
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m13839706.html

Jag har haft besvär i ländryggen sen 2002. Fick diagnosen bechterews i febr 2006, så tog ganska lång tid. Det kom smygandes o blev värre o värre hela tiden.

Jag gick till läkare under 2003 men hon tyckte bara att jag skulle börja på friskis rygg gympa. Själv visste jag att det var för mkt för min rygg så tog kontakt med en sjukgymnast. Sjukgymnasten tyckte efter ett tag att jag skulle gå till en läkare. Det tog mig emot lite eftersom jag redan sökt för det å fått ett sånt dåligt svar. Men julen 2005 var det som värst. Jag vaknade varje natt i en vecka o var tvungen att rulla, dra mig, lyfta bennen med armarna för att kunna komma upp o ta en ipren. Jag lyckades somna om igen o när väckarklockan ringde var det okej igen. Fattar inte riktigt hur jag orkade med jobbet ändå.. (för där var det dessutom kaos).

Jag fick tid hos ortoped på vc som tog ca 15 prover o tillslut ett HLAB27 som visade positivt. Sen blev det vanlig röntken och datortamografi. Efter diagnosen var ställd fick jag komma till dagsjukvården på möndals sjukhus med sjukgymnastik o vattengympaj varje dag.

Nu har jag bytt sjukgymnast, känndes inte som den förra lyssnade på mig. Tränar 2ggr per v och får ultraljudsbehandling som ökar blodcirkulationen. Gick på vattengympa tidigare, ska försöka börja igen någon gång, känns bra för kroppen men är så tråååååkigt!

Jag åt diklofenak tidigare och när jag var inlagd på dagsjukvården bytte dom till orudiz som jag bara skulle ta en per dag. Men efter ett halvår fick jag problem med magen trots att jag åt omeprozol (en magsårstablett) till. Har gjort gastrostopi (inget vidare). Och nu har rematologen gett mig diklofinak i stolpiller istället.

Jag har mest problem med SI-lederna, ibland så illa att det strålat ner i höfterna, benen, ibland hela vägen ut i tårna. Har haft ont bakom skuldran några gånger o på sistonde har det gjort ont i bröstkorgen hela vägen runt. Är sjukskriven på 25% sedan 2 veckor. Jätte skönt att inte behöva jobba hela dagarna.

Hur länge har du haft besvär? Hur gammal är du?

• Anonym

jag är 21 har haft besvär i ca 5 år.. de har ios röntgat mig och sist såg det okej ut (det gjorde det inte för 4 år sen när de röntgade mig)

• karin22

Har du någon i din släkt som haft sjukdomen? Den är väldigt ärftlig. Även om du inte känner till någon i släkten så kan det vara så att det finns personer i släkten som haft sjukdomen för längesedan, men då kände man inte till den. (Kan ju röra sig om kanske 50-70 år tillbaka i tiden, då hette det ju bara att man "hade besvär med värk", inga diagnoser ställdes ju). Jag har en f.d. väninna som har sjukdomen.

• Anonym

nästan hela min släkt har sjukdomen men jag har än så länge klarat mig.

Svar på tråden Bechterews sjukdom