• Anna29

varför just vichyvatten vid svamp i munnen

Min son har torsk i munnen och jag har läst att man skall pensla munnen med vichy vatten. Min fråga är då vad är vichyvatten??? Är ramlösa eller annat kolsyrat mineral vatten är tillräckligt eller vad skall jag leta efter.

Fråga två är om detta kan påverka ammningen???? har han ont i munnen? och kanske inte vill ta min bröstvårta??? tacksam för svar.

• Svar på tråden varför just vichyvatten vid svamp i munnen
  • Filippa

Hej!

Sitter i samma sits som dig.
    Läste att man skall rengöra bröstvårtan innan och efter amning.
    Koka nappa och dinappar efter varje måltid.
    Men vet ej vilket vatten det skall vara, har köpt ramlösa nu ikväll och hoppas det hjälper.

• Pallas

Ramlösa hjälper inte! Det måste vara natriumbikarbonat i.

• Jennie Brunflo

Lättast och bäst effekt ger hemmagjort bikarbonatvatten.
    1 dl vatten kokas. Låt svalna till ljummet. Häll i en kvinudd bikarbonat. Låt allt lösas upp.

Pensla i babyns mun och på bröstvårtan, glöm inte att tvätta BH:n också.

• liselotte72

Hej!
    Jag har en dotter påp snart 2 månader.När hon bara var någon vecka så upptäckte vi en vit beläggning i munnen på henne.

På hembesöket som gjordes av min Bm och BVC så sade dom åt oss att badda med wichy vatten,den vanliga.
    Om det inte skulle gå över så skulle dom pensla i munnen på lillan.

Sagt och gjort så testade vi i en vecka och det blev inte bättre kan jag ju säga.När vi åkte upp för vägning veckan efter hembesöket så såg dom ju direkt att torsken i munnen inte var borta.

Då penslade dom henne med gentianaviolettlösning(lila) runt i munnen och på sidorna.Dom sade att kanske det inte skulle räcka med 1 gång utan oftast får man pensla melllan 1-3 ggr innan det försvinner helt.
    Nu försvann inte allt i munnen på Ida men det mesta var borta efter första penslingen.1 gång till gjordes efter ytterligare 1 vecka och allt försvann.

Har man otur så kan torsken smitta av sig ner i stjärten så täta blöjbyten är jätte viktigt.Det kan också smitta av sig till brösten om man ammar och det skall vara riktigt obehagligt har jag läst.

Lycka till med era små knyten!

• brunetten

Enligt min BM ska det gå att använda Ramlösa men inte tex vichy noveau. Bäst är dock att göra som Jennie Brunflo skriver här ovan. Glöm inte bröstvårtorna - det kan göra fruktansvärt ont att få svamp på dem (vis av egen erfarenhet).

Hoppas att det försvinner.

• Myrillan

Det är PH-värdet. Svamp trivs i sur miljö. Bikarbonatet i vichyt är basiskt.

• Magen

Hej! Har också fått rådet om 1 dl kokt vatten + 1 krm bikarbonat. Vichyvatten är för "svagt". Doppa handduk i lösningen och stryk försiktigt i barnets mun på angripna ställen. Badda brösten med samma lösning, byt inlägg ofta och koka rent ev. nappar regelbundet. Gör ny lösning till varje tillfälle - ex. efter varje amning.

Detta till trots gick inte vår sons svamp bort. Vi fick recept på Mycostatin. 285 kr!! Suck...

• ulrika 77

Har hört från BVC att Vishyvaten ej funkar det måsteden gamla sorten

• Anna29

Vill bara säga att jag testade med bikarbonatvatten och det funkade. De vita beläggningarna på insidan av läpparna är borta och nästan allt på insidan av kinden. Tack för tipset!

Svar på tråden varför just vichyvatten vid svamp i munnen