• Clio

Trären trappa

Håller just nu på att slippar och skrapar de sista trappstegen trärena i vår trapp upp till andra våning. Det blir verkligen jättefint. Vi ska bara ha stegen trärena och resten ska vara vitmålat. Nu undrar jag hur ni andra har gjort med era trärena trappor. Har ni lackat, oljat betsat eller bara låtit de vara som de är. Har så himla svårt att bestämma mig. Vill gärna se bilder, tips och råd.

• Svar på tråden Trären trappa
  • Adamama

vi håller på med samma sak, så jag har inga tips. Letar också idéer.

Vad har du använt för typ av slip förresten Clio? Det tar ju en evighet att få stegen trärena, vår trappa var/är brunbetsad.

• Clio

Vår trappa var vitmålad så jag använde medlet bums (tror jag det heter) och då lossnade det mesta av färgen. Sen slipade vi med en vanlig B&D sandstorm men det räckte tyvärr inte så nu skrapar vi varje steg för hand, ett riktigt skitgöra men det blir fint, man får bara ha tålamod och ta ett steg då och då när andan faller på. Vet inte hur ni ska få bort bets alltså, tror det är svårt då det sjunker djupare in i trät. Kolla med en mattläggare annars om dom kan slipa. Ett tag var jag helt uppgiven och var helt inne på att lägga ngn typ av sisalmatta i trappen, har sett det och det är jättefint men jag gjorde ett sista ryck och snart är det klart.

Svar på tråden Trären trappa