Vad kallar man tex morbrors fru?
Brukar man kalla morbrors fru/sambo för moster? Finns det något speciellt namn för henne?
Själv tycker jag att det är ok att kalla henne för moster!
Brukar man kalla morbrors fru/sambo för moster? Finns det något speciellt namn för henne?
Själv tycker jag att det är ok att kalla henne för moster!
hon är moster, det säger iaf jag
man säger väl deras namn eller?
Moster = mors syster .. så om din bror är din mamma och hans sambo är hans syster är det din moster
ingift moster
Ja... moster funkar väl bra... Men hade det varit mosters man/sambo så hade nog jag sagt "mostman".. Hörde en kompis säga det och tyckte det lät bra... kortare än att säga "min mosters man"... Eller så säger man bara morbror om honom... funkar ju oxå!!
Ingift moster. Eller hennes namn
Jag skulle kalla henne moster kort och gott... I alla fall om jag gillad henne, annar skulle det nog bli namn.
Morbrors fru. Skulle aldrig falla mig in att säga "moster" - hon är ju inte min mammas syster. Jag kallar inte min sambos syrra för min syster heller.
Jag kallas morbror av min sambos systers barn, och det funkar jättebra =)
Tokmoster har jag hört någon säga om den som är ingift moster, men jag själv gör ingen skillnad på om det är ingifta eller ej. Jag säger moster/morbror eller faster/farbror.
Om en morbror (din mammas bror) gifter sig så blir det moster
Om en moster (din mammas syster) gifter sig så blir han morbor
Likadant med farbror och faster
Tror inte man kallar för moster/morbror - faster/farbror om de bara är sambos men det är ju valfritt Har de varit sambos väldigt länge typ 25-30 år ja då skulle jag nog kalla vederbörande för det istället för namnet
Hehe... Skulle låta väldigt lustigt om man ropade: "Ingift moster".
Vad jag kan minnas (slutade umgås med släkten när jag var liten), så kallade jag bara mina riktiga mostrar/fastrar för det... inte dem de var gifta med.
Men nu är min sambo morbror, och jag tycker det känns helrätt att kalla mig moster för denna flicka.
Jag säger moster om min morbrors fru men det är nog för att jag har gjort det från att jag var liten.
Om de skulle skilja sig så skulle jag nog fortsätta säga moster till henne och förnamnet till min morbrors nya fru.
Skulle kännas konstigt att börja säga moster till nån i vuxen ålder.
Moster.
När jag pratar till henne säger jag hennes namn men om jag pratar om henne säger jag moster.
När jag och min dotter pratar om mina systrars män så säger vi alltid morbror.
Morbrors fru är ju ingift moster men jag säger ju hennes namn när ja pratar med henne