• 112

förlossning med foglossning

Hej !
    Jag är i 30 veckan och skall föda i vecka 38 (då sätter de igång förlossningen) Jag har svår foglossning och livrädd hur det hela skall gå till. Jag är ju så sjuk.
    Läkaren sa att bara jag är 3cm öppen så ger de mej epiduralbedövning, så skall det nog gå bra...
    Jag vill veta om någon har erfarenhet av foglossning och förlossning.Snälla var ärliga och berätta för mej hur det var för er.Hur var förlossningen och hur länge var ni sjuk efter den ?
    Tacksam för svar !

• Svar på tråden förlossning med foglossning
  • Tjollabolla

Undrar oxå!!

Undar med om du fått igångsättning pga. foglossningen? Jag har inte kunnat röra mig på månader och sa till bm sist att jag vägrar gå över tiden!

.?:*¨¨*:?.Gravid i v.35.?:*¨¨*:?.
  • sheeba

Jag hade jätte mycket problem med foglossningen. Fick akupunktur och det hjälpte till en viss grad.
    Men under förlossningen vart det inga problem, fast när han skulle ut och huvudet hade kommit en bit ne roch var på väg ut så knäpte det till ch dte gjorde lite ont, det även hördes. Men han kom snabbt där efter med

Efterot var problemen borta inga känningar så det var skönt.
    Där i mot när  mensen kom så fick jag ont igen och nu när jag har satt in spiralen, vet inte om det har med hormonerna att göra?

~~~~Gör som grodan, lev på hoppet~~~~
  • annelieee

tjollabolla har du inte kunnat röra dig på månader? var det inte du som gått en hel dag på gekås? då är det nog inte så illa va?

• Fastidious

Jag tänker kräva planerat snitt pga svår foglossning. Jag vågar inte chansa helt enkelt. Jag är endast i v10 och har redan fått ont. Har problem med foglosssning och överrörliga leder (helst i bäckenet) sen tidigare. (har haft det i 10 år utan att ens vara gravid.)

• Tjollabolla
    annelieee skrev 2007-01-21 20:20:52 följande:
    tjollabolla har du inte kunnat röra dig på månader? var det inte du som gått en hel dag på gekås? då är det nog inte så illa va?
    Den senaste veckan har det blivit bättre, ja. Dock så väntar jag mig att det kommer snart igen, som min bm sa.
    Du har ingen som helst aning hur illa det har varit för mig, så du behöver inte låta så sarkastisk. Jag klarade av dagen på Gekås med min TENS apparat på högsta och massa panodil + att jag hade med mig en stol som jag fick ta fram ungefär var 20 minut.

Detta är det första jag kunnat göra på evigheter. Jag blev helt sjukskriven i början på december och sedan dess har det bara blivit värre. Jag har krupit mellan rummen här hemma, gråtit varje dag, hoppat på kryckor och mått skit. Kommer det igen tänker jag inte gå över tiden.

Så tack, för din mkt förstående kommentar.
  • 112

tack för era svar, jo jag får igångsättning pga. foglossningen.
    jag har varit sjuk i några veckor redan och det blir inte bättre.
    Jag sover bättre om nätterna nu sen jag fick ett glidlakan som gör att jag lite bättre kan svänga mej i sängen.
    Men jag är så orolig inför förlossningen !!!

• grabbmamman linda

Hade oxå jobbig foglossning, men kände inte av den direkt under förlossningen. Däremot släppte den INTE efteråt.. hade ont i ca fyra månader efteråt.. gick tillslut till en naprapat som har hjälpt mig jättemycket.

• Tjollabolla
    112 skrev 2007-01-21 20:27:54 följande:
    tack för era svar, jo jag får igångsättning pga. foglossningen.jag har varit sjuk i några veckor redan och det blir inte bättre.Jag sover bättre om nätterna nu sen jag fick ett glidlakan som gör att jag lite bättre kan svänga mej i sängen.Men jag är så orolig inför förlossningen !!!
    Är oxå orolig för den, men har hört av andra att man inte känner den så mkt på förlossningen. Och att det ska vara en fördel för att man är så töjbar i bäckenet. Man kan ju alltid hoppas...
    Jag bävar mest för sjukhussängarna. Var inlaggd i v.24 och sängen höll på att ta död på mina höfter och rygg. Ofta försvinner ju kanske inte foglossningen direkt när bebis kommer ut, utan det tar kanske några dagar/veckor. Så jag ser INTE fram emot sängarna på BB!!
  • hejlis

Hej! Hör väl inte riktigt till samma kategori av smärtsam foglossning som du har, låter det som. Men jag svarar ändå. Jag hade iaf ordentligt ont från och till, tex. svårt att vända mig i sängen, satt jag still i ett speciellt läge kändes det som knivar i korsryggen när jag skulle flytta på mig, fick rulla ur soffan osv. (Men jag klarade att jobba osv, så superdålig var jag aldrig)Iaf, var också lite orolig för förlossningen, men kände ingenting av detta då. Ingenting. Och då intog jag en del "underliga" postitioner under detta tillfälle

• 112

Tack för era svar, nu orkar jag leva vidare med denna graviditet och smärta. Jag vet ju att slutresultatet är något underbart!!!
    Orkar knappt vänta...

• MammaFia

Jag märkte inte heller av något av varken foglossning eller bäckenuppluckringen under förlossningen.
    Var sjukskriven från v.21 pga foglossning, bäckenuppluckring + ligamentsbesvär. Inget kul alls. Tog mig med möda fram. Blev rekomenderad kryckor, men det blev så bökigt.

Jag gick å fick massage av en underbar tjej som är specialutbildad på gravida. Hon har utbildat sig i Sverige, Kina å USA. Man får ligga på sidan med en massa specialkuddar å hon masserar hela kroppen. Ända ut till lilltån Helt underbart!!!

Varför är det så mycket månad kvar i slutet av pengarna?
  • MERlight

Jag hade jätte mycket foglossningar eller bäckenbottensuppluckring som de kallade det för. Kunde inte resa mig ur sägen eller från en stol själv tex. Men jag hade en väldigt lätt förlossning, gick fort och var inte speciellt smärtsamt heller. Blev också igångsatt men var redan öppen 2cm som jag inte alls kännt av, hur som det hade inte kunnat gå bättre helt enkelt. Vad det sen berodde på har jag ingen aning om men jag tror att de avslappningsövningar som jag gjort dagligen de sista månaderna gjorde mycket!

• Fastidious

Ptoa: men kan man säga tvärtom? Dvs att foglossningen inte blir påverkad av förlossningen? Två st i min närhet sitter i rullstol efter svåra foglossningar + förlossning.

Jag vet att den ena ångrar att hon inte krävde snitt. Något brakade när hon födde.

• 112

Tjollabolla, stå på dej, det är så viktigt att göra något som är bra för psyket då man mår dåligt fysiskt.
    Jag var ute och åt en bit mat med en kompis innan jag blev så här dålig och jag ångrar det inte. Man ska göra det man kan för att må bra. För min del är det små, små saker i tillvaron som piggar opp.
    Jag låg på soffan i veckor och tyckte synd om mej själv, nu har jag börjat sticka sockor åt babyn, bara för att ha något att göra.
    Jag tycker vi ska vara snälla mot varann på den här tråden och inte komma med spydiga kommentarer. Man är ju så skör i detta tillstånd!

• Tjollabolla
    112 skrev 2007-01-22 19:11:17 följande:
    Tjollabolla, stå på dej, det är så viktigt att göra något som är bra för psyket då man mår dåligt fysiskt.Jag var ute och åt en bit mat med en kompis innan jag blev så här dålig och jag ångrar det inte. Man ska göra det man kan för att må bra. För min del är det små, små saker i tillvaron som piggar opp.Jag låg på soffan i veckor och tyckte synd om mej själv, nu har jag börjat sticka sockor åt babyn, bara för att ha något att göra.Jag tycker vi ska vara snälla mot varann på den här tråden och inte komma med spydiga kommentarer. Man är ju så skör i detta tillstånd!
    Tack! Ja, man är visst skör. Framförallt när nån ger en kommentar att "då kan det inte vara så farligt"... Herregud, vad ledsen man blir! Det har ju varit ett rent helvete...

Iaf, så lär jag nog inte gå tiden ut ändå, för idag upptäckte bm förhöjt blodtryck och +1 på äggvitan. Än så länge är det ingen fara, men det kan ju tydligen få snabbt. Jag hoppas bebis vill stanna där inne iaf 2-3 veckor till, fast jag har varit på tillväxt ul och bebis väger nu 3 kg redan, så den hade nog klarat sig bra om det kommer bli så att bebis måste ut. Men nervös blir man!
    Fastidious skrev 2007-01-21 21:02:40 följande:
    Ptoa: men kan man säga tvärtom? Dvs att foglossningen inte blir påverkad av förlossningen? Två st i min närhet sitter i rullstol efter svåra foglossningar + förlossning. Jag vet att den ena ångrar att hon inte krävde snitt. Något brakade när hon födde.
    Fy tusan. *ryser* Jag känner en som går på kryckor ännu efter 2 år... Det stora skräcken!
Svar på tråden förlossning med foglossning