• Monky

Hur gör jag perfekt fudge?

Hej!
    fick nedanstående recept för ett tag sedan. Det blir gott, men inte riktigt som det ska vara. Det blir helt enkelt inte så där sprött & poröst, men inte som kola heller utan något mitt emellan. Ska jag använda elvispen när jag rör om på slutet? Eller kokar jag för kort tid? För lång tid kanske?

Skriver in receptet åt er andra!

"Detta går inte att misslyckas med. Koka till kulprov (ca 15-20min) och rör då och då, när du fått kulprov så rör häftigt med skeden och häll sedan upp på ett bakplåtspapper.

Matildas fudge

1 dl sirap
    3 dl socker
    2 dl grädde
    3 msk kakao
    1 msk vaniljsocker
    2 msk smör

Häll allt utom smör och vaniljsocker i en kastrull. Koka upp och låt koka på svagare värme till kulprov. Häll ner vaniljsocker och smör.
    Ta plattan från värmen och rör om häftigt. Häll ut smeten på bakplåtspapper.

Mums!"

• Svar på tråden Hur gör jag perfekt fudge?
  • Jennie Brunflo

Det fick du av mig!

Vill du ha sån där fudge som verkligen är bara porös så har jag ett sådant recept också. Problemet då är att det nästan är omöjligt att skära i bitar, det bara spricker och blir stora ojämna bitar. Men det kanske inte gör något?

Mormors fudge

3 dl socker
    3 msk smör
    2 dl grädde
    1 msk vaniljsocker
    2 msk kakao

Blanda allt i en tjockbottnad kastrull och koka till kulprov.
    Häll upp på bakplåtspapper och låt stelna i rumstemperatur.

• Monky

Tack Jennie, nä det gör nog inget om jag inte kan skära den så bra, jag hinner nog äta upp den innan den är aktuell att spara i skafferiet

Du är toppen!!!

Svar på tråden Hur gör jag perfekt fudge?