• Anonym (x)

Frågor om x och y-kromosomer;-)

Har lite frågor om x och y-kromosomer som jag hoppas nån kan hjälpa mig med
    Visst är det väl så att alla killar har både x och y-spermier? men har vissa mer av den ena sorten eller rentav det större antalet av det ena?? tänkte eftersom vissa familjer får enbart av det ena könet oså...eller ÄR det en ren slump att samma kille får typ 7 flickor eller 7 pojkar??? vad tror ni??

• Svar på tråden Frågor om x och y-kromosomer;-)
  • Moch

Yttre omständigheter tror jag spelar in. Rökare har jag för mig oftare får flickor... Läste någon lista förut på gamla familjeliv..

• Chaton

Det finns generellt sett fler y-spermier (pojkar) för de är inte lika uthålliga. Dessutom spelar kvinnans sekret in en del också (trögare att ta sig igenom ger högre andel flickor) - y:na simmar fortare men lever inte lika länge, medan x:en är mer värmetåliga och överlever längre och kan därmed ta sig igenom hela vägen. Därav att man rekommenderas ha sex före ägglossning om man vill ha en flicka och så nära ägglossning som möjligt om man vill ha en pojke. Det föds något fler pojkar än flickor också, och jag har läst någon gång att det är för att dödligheten och risken för medfödda defekter är högre hos pojkar (vilket till viss del beror på att många recessiva anlag kan komma fram eftersom de inte har något dominant anlag att undertrycka det med).

Svar på tråden Frågor om x och y-kromosomer;-)