• Lillan54

Bilbarnstol med enkel montering, existerar den?

Vi har ingen egen bil just nu men blir skjutsade av andra ibland. Hur gör jag nu när babyskyddet är för litet? Finns det någon stol som inte väger '100 kg' och är enkel att montera? Tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Bilbarnstol med enkel montering, existerar den?
  • norgesessan

jag tycker akta gracos cosmic är lätt att montera...är det fast bil ni blir skutsade med så kan ni ha egna forankringsband i den bilen...i vår senaste bil är det öglor man kan forankra dom i så i den var det lätt...

bilbältet trär man over en pinne, under stolen, och over pinnen på andra sidan, och spänner fast...

forankringsband är det på alla stolar, om det inte är isodix fäste stol, men då måste det vara isofix fäste i bilen också...(fast jag kan ha fel där...har int esätt en sånn stol själv)

• Legally Blonde

Ja, det smidigaste är ju en stol med isofix-fästen. Då behöver man inte använda bältena, utan "skjuter" bara in isofix-fästena i motsvarande fästen i bilsätet. Fast det finns bara två sådana stolar på marknaden ännu och dessutom så är det bara nyare bilar (minns inte vilket årtal, kan vara från 2005...) som har isofixfästen som standard.

• delifi2

jag tycker vår britax freeway är rätt enkel, när man har vant sig vill säga, men det tar bara nån minut innan vi satt fast den

• Lillan54

Tack för alla svar!

Samtliga bilar vi åker med är väldigt nya. Men isofix låter ju smidigast, jag ska kolla upp de tillgängliga stolarna!

Finns det 'vanliga' stolar som inte är allt för krångliga och tunga vill jag ändå ha tips om såna också!

• Jempa L

Vi har en Duoflex xtp, (ganska lik cosmic) och en Britax Freeway. Bägge är lättmonterade, så länge man inte har isofix så slipper man ju inte från underförankringsbanden.

Freewayen är enklast att dra bilens bälte igenom, samt att den tar mindre plats och därmed har större chans att passa i baksätet på fler bilar.

• Laiqua

Jag undrar också om detta!

Dock har jag speciellt "problem" - pendlar med buss en gång i veckan med lille Skrutt (6 månaders) och är på gång att köpa större stol. Men den måste vara smidig att bära runt med (plus montera), eftersom jag släpar runt på den plus barnvagn, packning och Lillen fram och tillbaka från bussar hit och dit...

Existerar en sådan stol? (gärna säker också...)

Hälsningar,
    Laiqua

• Legally Blonde

Laiqua: Jag tror tyvärr inte att det existerar en sådan stol ! Alla barnstolar är på ett eller annat sätt ganska skrymmande, vare sig dom har isofix-fästen eller ej. Det är bara smidigt så länge man använder babyskyddet.

(Rätta mig gärna om jag har fel, men en stol som går att "bära runt" har i alla fall inte vi sett när vi kollat av marknaden.)

• norgesessan

det måste isåfall vara den nye stolen, som har hjul....men jag har inte sätt den själv..(duologic)

• Legally Blonde

Nix, vi har kollat på duologic och den är precis som alla andra - bara smidig så länge man använder babyskyddsdelen, som förvisso går att köra runt på små hjul. Men så fort man har kommit upp till "stora" barn så är det samma princip som en vanlig bilbarnstol - klumpig!

Duologic har alltså en "babyskydds-insats" som man använder från ca 0-9 månader. Sedan tar man bort den insatsen och använder den som en vanlig bilstol.

• Legally Blonde

Duologic är en av de två isofix-stolar som finns på marknaden just nu.

• emma enhörning

I Finland finns de större stolar som bara fästs med bilbältet! Men de verkar inte alls finnas i Sverige så jag antar att det har med säkerheten att göra, för där ligger Finland lååångt efter! Vi har en Britax two way plus som enligt mig är smidig att flytta runt men klumpig att bära på... /Emma

• norgesessan

emma, står den baklänges??? Hur fäster man den? JAg vet inte hur det var med bakåtvända innan, men trodde at dom åtminstonde fästades med forankringsband...

• AnnikaL

Jag tycker att Brio Zento är lättare att montera än Graco Duoflex XTP. Bältet dras smidigt igenom stolen när man fäster den och på remmarna aom sitter fast i stolen sitter fästen som kan klickas direkt i fäst-öglor i bilen (saknar bilen fästöglor så får man som vanligt fästa remmar i sätet i bilen). Akta Gracos stolar har ju stödben om de skall vara i baksätet vilket ju är lite bökigare om man skall bära med sig - fast å andra sidan är stolarna mycket lättare än BrioZento som är väldigt tung... (Vi har en av varje sort i var bil..)

Annika

• Lillan54

Jag var på NTF i Göteborg igår och de rekommenderade Akta Graco Duoflex utan att blinka. Jag lyfte den och den var ju väldigt lätt. Han visade också hur man monterar den och det såg jättelätt ut.

Men vad är det för skillnad mellan vanlig duoflex och en duoflex XTP?

• emma enhörning

AnnikaL: Man fäster den bara med bilbältet, ungefär som med babyskyddet och man kan ha den både fram- och baklänges. Men jag vet som sagt inte hur säker den är... Har aldrig sett något liknande i Sverige, som ju är betydligt bättre på barns säkerhet i bil!!! /Emma

• emma enhörning

Mitt förra inlägg var visst menat till "norgesessan" som svar på hennes fråga (inte till "annikaL"). Naturligtvis känns det helt ok :) att ni alla läser, skulle bara reda ut situationen...

• lena86

jag kan säga att akta gracos cosmic är super bra jag hade en sån krocka i torsdag och min son märkte inget fast de var en hård krock de är den bästa stolen ja nånsin haft de rekomenderar ja verkligen..!!

Svar på tråden Bilbarnstol med enkel montering, existerar den?