• ambiladol

mjölkstockning eller infektion - kan någon hjälpa

Hej, jag ska försöka fatta mig kort:
    Jag har en bebis på en månad. Han ammar ofta och suger bra. I torsdags fick han ett "ätryck" - ammade tjugo gånger eller mer, och jag var helt slut och nästan ängslig. Han har gått upp bra och är redan tjock och jag fattade inte riktigt varför han ville äta och äta som en besatt, men nog om det.

I fredags åt han mycket mer sällan och drack således inte upp det bestånd han sugit fram, om ni fattar. Natten till igår, lördag, vaknade jag med frossa och kanonstora bröst. De var hårda som bollar, precis som jag hade det då mjölken rann till. Hursomhelst dalade febern något efter att han ammats på morgonen. På eftermiddagen fick jag feber igen (ca 38 grader, men väldig frossa) och jag lade mig med ca 37.5 efter lite värktabletter. Brösten har varit lite rödflammiga, främst det högra, och jag är öm i det, men inget av brösten är hårda nu. De är mjuka och han har ätit "lagom" mycket idag. Febern har dalat lite, men fick en liten höjning nu på kvällen, ca 38 igen. Mina frågor lyder och jag är hemskt tacksam om någon kan ge sin synpunkt:
    1. Kan mjölkstockning te sig på detta vis?
    2. Hur vet man skillnaden mellan mjölkstockning och en bröstinfektion som kräver antibiotika?
    3. Vart vänder man sig? Det kan ju behövas inspekteras/behandlas. Jag har ju ändå haft feber av och till i två dygn nu och börjar bli less, samt lite rädd. Gynakuten känns lite drastiskt, även om jag är en ängslig människa. Husläkare könns konstigt, då de är mer allmäna i sin inriktning och amningscentrum på sös kan ju inte skriva ut resept om det skulle vara aktuellt.

Kan någon erfaren bistå med hjälp/råd? Tack på förhand!

• Svar på tråden mjölkstockning eller infektion - kan någon hjälpa
  • KickanAnnika

Låter som mjölkstockning.
    Fast vad jag fått för mig (kan ha fel) så är mjölkstockning en infektion.
    Rädd behöver du i alla fall inte alls vara!

Är du inte ofta på BVC nu? Fråga de där, men om du vill ha hjälp och råd innan kan du ju ringa amningshjälpen. Här hos oss kan man få hjälp på BB med sånt också. Jag fick dit och ha en amningspump då jag fick mjölkstockning. Nu hade jag sån tur var inte feber och så som du, men mådde skit ändå.

Jag har haft ganska mycket problem med mindre stockningar och så i början av amningsperioderna. Vad som hjölpt har varit att massera bort knutorna i duschen, hålla brösten varma med fetvadd, låta barnet amma mycket de dagarna det har varit knutor.

• baffen

När jag fick mjölkstockning hjälpte det inte med ipren, utan bröstet var stenhårt och det kom ingen mjölk. Hade 40 graders feber. Ringde då amningsmottagningen som sa att jag skulle komma in för att få antibotika. Hoppas att du snart blir bra!

• Nilam22

kontakta amningsmottagning, din barnmorska eller BVC

Det låter helt klart som mjölkstockning, och gör du inget åt det kan det blir ordentligt värre.
    Hade själv mjölkstockning med feber och frossa som följd. Till en början fick jag ut mjölk från mitt onda/ömma bröst, men sen bara slutade det och bröstet blev hårdare och det kom inget alls. Så jag fick åka till KK akuten och få hjälp. De tog ett nytt infektionsprov och min infektion hade inte gått ner, så förutom antibotika fick jag ett nässpray som satte igång utdrivningsreflexen, sen fick dotterna äta. Det fungerade och sen tog det ca en vecka så var jag av med mjölkstockningen.

• ambiladol

Hej och tack för era svar. Det som gjorde det svårt att tro att det var/är stockning var ju att bröstens hårdhet försvann snabbt och inga knutor fanns. Däremot en rodnad och som sagt feber. Jag har pratat med amningscentrum som ska odla för bakterier om febern inte går ner. Men jag är som sagt tacksam att det finns snälla människor här som svarar och hjälper till. MVH/M.

Svar på tråden mjölkstockning eller infektion - kan någon hjälpa