mjölkstockning eller infektion - kan någon hjälpa
Hej, jag ska försöka fatta mig kort:
Jag har en bebis på en månad. Han ammar ofta och suger bra. I torsdags fick han ett "ätryck" - ammade tjugo gånger eller mer, och jag var helt slut och nästan ängslig. Han har gått upp bra och är redan tjock och jag fattade inte riktigt varför han ville äta och äta som en besatt, men nog om det.
I fredags åt han mycket mer sällan och drack således inte upp det bestånd han sugit fram, om ni fattar. Natten till igår, lördag, vaknade jag med frossa och kanonstora bröst. De var hårda som bollar, precis som jag hade det då mjölken rann till. Hursomhelst dalade febern något efter att han ammats på morgonen. På eftermiddagen fick jag feber igen (ca 38 grader, men väldig frossa) och jag lade mig med ca 37.5 efter lite värktabletter. Brösten har varit lite rödflammiga, främst det högra, och jag är öm i det, men inget av brösten är hårda nu. De är mjuka och han har ätit "lagom" mycket idag. Febern har dalat lite, men fick en liten höjning nu på kvällen, ca 38 igen. Mina frågor lyder och jag är hemskt tacksam om någon kan ge sin synpunkt:
1. Kan mjölkstockning te sig på detta vis?
2. Hur vet man skillnaden mellan mjölkstockning och en bröstinfektion som kräver antibiotika?
3. Vart vänder man sig? Det kan ju behövas inspekteras/behandlas. Jag har ju ändå haft feber av och till i två dygn nu och börjar bli less, samt lite rädd. Gynakuten känns lite drastiskt, även om jag är en ängslig människa. Husläkare könns konstigt, då de är mer allmäna i sin inriktning och amningscentrum på sös kan ju inte skriva ut resept om det skulle vara aktuellt.
Kan någon erfaren bistå med hjälp/råd? Tack på förhand!