• Ulfino

    Babysim blev kaos!

    Glada och förväntningsfulla vandrade vi med vår 1 åriga pojke till babysim. Där fanns massor med glada små pojkar och flickor, plaskande runt i bassängen och tjimmande i hög glädje. Men inte vår lille pojke.

    Han märkte direkt att här var inte allt som det skulle. Varm fuktig luft, klorfylld dessutom. Konstig belysningen och varför har de klätt mig nästan naken!?! Och herregud, Pappa i badbyxor!!!

    Chocken inställde sig direkt. Stor-tjut! Stor-tjut och fastklängande i närmaste förälder, likt en liten babian faktiskt. JAG SLÄPPER INTE TAGET! Budskapet var klart och koncist.

    Som förälder griper det verkligen tag i en. Vi gick hem nog lite i eget chock tillstånd. Lillen var ju verkligen rädd, livrädd. Och det påverkar.

  • Svar på tråden Babysim blev kaos!
  • Joels Pappa

    Stackarn :( Har sett flera barn reagera så när jag va med Joel på babysim, det är bara o föröka igen... prova kanske med att bada honom med badbyxor o grejjer hemma i badkaret eller dushen :)

  • Charlie Bravo

    Vi började med babysim med vår son när han var lite mer än tre månader. Visst såg han lite konfunderad ut (och kan fortsatt göra det ibland), men det går bra och han går nu på "avancerad nivå". Kan det tänkas vara så att barn som börjar tidigt med babysim blir mindre berörda av det än om de närmare sig 1 år? När de är riktigt små är de ju trots allt inte så medvetna om sin omgivning som när de är ett år gamla. Återstår att se hur det hela utvecklar sig. Har ju läst om barn som gick på babysim för att föräldrarna ville att barnet skulle få ett sunt förhållande till vatten, men där barnen senare i livet fick vattenskräck eller åtminstone starkt ogillade att bada.

  • NiklasG

    Inge roligt att vara rädd. Stackars lillkillen.

    Vi var på babysim i onsdags, hade däremot en trevlig upplevelse. Många bilder knäppta på en glad dotter i badbyxor :)
    Men efter ett tag tog tröttheten över och tårarna kom, men bara en kort stund sen var vi glada igen.

    Ser fram emot onsdag igen.

    Hoppas lillkillen kommer över skräcken så ni får en trevligt och rolig badstund.

  • Jonny utan H

    Ska bli pappa för första gången i Maj, jag älskar att vara i, och helst under vattenytan FRÅGA: hur snart kan det vara lämpligt att börja med babysim??

  • NiklasG

    Här har dem krav på minst 3-4 månader. Så det är väl lämpligt misstänker jag.

  • Jonny utan H

    Tack för 2 bra svar, vill gärna ha fler som exempelvis min Underbara kvinna precis ropade och undrade hur man löser det med kisset och bajset

  • Jonny utan H

    Oki, tack. då blire att besöka Lindex och söka badbralla

  • Ulfino

    Efter att under veckan besökt badhuset hela 4 gånger utan att bada, bara bli van med omgivningen, så kom Lillen äntligen i vattnet. Han skrattade när pappa blåste bubblor eller dök ner under vattnet och lekte "titt-ut".

    Efter ett tag så kände man någonting lite halvmjukt i rumpan på honom. När han sedan kom upp och man skulle ta hand om badbyxorna så var de otroligt nedgeggade. Hade önskat mig engångsbadbyxor. Funderade faktiskt ett tag om det verkligen var värt 100-lappen som badbyxorna kostade men vi gjorde rent den ändå.

    Men inte en strimla kom ut i vattnet! Byxorna håller verkligen tätt!

    Detta för att besvara vissa damers inlägg. Den goda nyheten var ju ATT LILLEN BADADE!!!

  • khrizt

    Hallå alla!

    Vår son är snart två år och vi har babysimmat med honom i snart 1½ år. Från början älskade han det! Sprattlade och sparkade och skrek av lycka! Kastade sig omkring helt vettlöst och fick en hel del kallsupar... (men lika lycklig för det!). Nu har trenden vänt och han är mer "fegis" och klamrar sig fast som en liten apunge i pappas eller mammas kropp eller kläder (om man som farsa har en T-shirt på sig kan ungen klättra fritt). Jag har förstått att sånt där går i omgångar. Eftersom vi har badat länge har vi mött alla möjliga ungar; sånna som älskar att busa, rusa och plaska, vissa som gillar att mysa med mamma och pappa i det varma härliga vattnet, och vissa som är jätteledsna hela tiden. Men som sagt, det går i omgångar, det har funnits dagar då min son gråtit sig igenom större delen av ett babysim-pass.

    Jonny utan H -> I regel så varken kissar eller bajsar barnen i vattnet, de är så upptagna med allt annat. Värre är det med föräldrarna har jag hört... ;P

  • Jonny utan H

    khrizt:
    Tack för det svaret. Det lät VÄLDIGT MYCKET VÄRRE om föräldrarna gör det men är det verkligen så??

  • NiklasG

    Javisst är det så Jonny, jag lägger en kabel varje gång innan jag går ur badet, då slipper jag ju spola

    Skämt åtsido. Jag tror inte det är så många som kissar i vattnet. Det straffar ju bara en själv

  • khrizt

    Jonny utan H->
    Jag har tyvärr inget belägg för det, men enligt en babysimlärare jag haft så är det vanligare att föräldrarna kissar i vattnet än att barnen gör det. Med det menade hon nog snarare att det är väldigt sällan att barnen gör det, men man kan ju tolka det som man vill! ;D

Svar på tråden Babysim blev kaos!