• Villhabääbis

Finns det nån allergivänlig katt?

Bara lite nyfiken på det.. för jag är super super allergisk mot katter , kan inte ens träffa en männsika som tagit i en katt utan att reagera men samtidigt tycker jag katter verkar vara så fina o söta djur. finns det nån katt som är helt allergivänlig, om så är finns det nån här som har en sån katt??

tack pä förhand!

• Svar på tråden Finns det nån allergivänlig katt?
  • Villhabääbis

kanske det är det så att man kan ha dom fast man är allergisk?
     du förrästen , skriv till mig på msn juuu

• AmiliaK

Hej! Jag var riktigt allergist för katter för några 10 år sedan. Läkaren sa åt mig att jag inte ens skulle kunna besöka mina föräldrar om min dåvarande kisse flyttade dit när jag inte kunde ha den kvar. Idag är jag helt fri från allergin. Jag höll upp med att ha husdjur under några år och sen skaffade vi en långhårig honkatt eftersom jag hört att honor är allergivänligare än hanar och det fungerade. Tror dessvärre det är ovanligt att det vänder så drastiskt som för mig. Men det kanske ger dig lite hopp ändå. Kontakta annars sjukhuset, jag har hört att man kan få spruta under ett par årstid så man sen tål katter. Men du får nog säkert räkna med att hur det än blir vänta ett tag med själva inköpet av misse! Stort lycka till!

• Max o My

CornishRex ska vara ganska allergivänlig.
    Min syster har en men min man tål den inte men jag som också är allergisk mot katter (dock inte lika allergisk som min man) känner inte av den alls.

• Seanna

Hej Skrattande 
    Jag har en kompis som är allergisk mot katter, men dom ringde runt och frågade om katter som är allergivänliga och skaffade sig en Devon Rex och nu har dom haft honom i några år och hon har inte reagerat på honom. Det är en cool katt Skrattande Mycket personlighet.

• Pirrelin

Cornish rex som sagt är tydligen ok för en kompis har nyss skaffat en sån nu vill dom skaffa en till så d verkar ju funka trots allergier.
    Dock väääääldigt klättriga å hoppiga..

• Cilota

Jag är superallergisk och fixar ingen katt, oavsett ras.

Finns en hel del i ämnet, dels fakta, dels andra som ställt samma fråga som du till Fråga doktornallergi.nu.

Slappna aaaaaaaaaaaaaaaaav!
  • olpansfamilj

snart kommer det finnas en helt allergifri katt. i usa går det att köpa för ca 27000kr...forskarna upptäckte detta av en slump....katterna saknar en protein som gör att vi allergiker blir sjuka.... var sjunde katt födds tydligen utan det här proteinet...

• monkeys

Det är inte så att alla allergiker tål Cornish rex eller Devon rex. Det beror lite på vilken katt allergi du har. Mitt råd är att åka hem till någon med kanske Cornish eller Devon rex och pröva ordentligt. Många uppfödare av den rasen tar gärna i mot folk just av den aneldningen. Det viktigaste är att det inte finns andra päls djur i hemmet och at du prövar ordentligt kanske flera gånger. Vissa går det jätte bra för andra inte. Det är tyvär allt för många som köpr just Cornish eller Devon och som sen inte tål dem. 

• Nierusenu

Det finns ju Devon Rex,Cornish Rex och så finns det en HELT naken katt som kallas för Spynx.

• Skärgårdsfru

Om du är superallergisk så tål du säkert ingen katt förutom den allergifria katten som finns i USA. Men det tar nog ett tag innan den kommer hit till Sverige och innan den kostar under 30.000 kr.

Problemet med allergier mot katter är att det inte enbart pälsen man kan vara allergisk mot. Man kan också vara känslig för flagor från huden, saliven och urinen. Detta gör ju såklart läget mycket mer knepigt.

Det finns vissa kattraser som kan verka mer allergivänliga än andra men dessa fungerar långt ifrån på alla så man ska inte lägga för mycket tro till dom.
    '
    Devon rex och Cornish rex är dessa omtalade raser och har lockigt hårlag och kan därför vara mer allergivänliga pälsmässigt sätt om det är pälsallergiker man är. Sphynx som är en "naken"katt kan också fungera på samma sätt. Den är dock INTE helt naken utan har ett tunt fjunigt hårlager som inte syns men känns är man tar på den.

Om du funderar i köpa-katt-banor så måste jag faktiskt råda dig att vara försiktig. Både för din och den eventuella kattens skull. En omplacering är jobbig för katten.

Detta säger jag inte för att vara någon hoppfullhettsdödare men eftersom du säger att du känner av redan en annan person som har varit i kontakt med katter. Det du kan göra är att allergitesta dig på vårdcentralen och sen åka runt till olika uppfödare, flera gånger om, gärna stanna länge åt gången, för att testa din reaktion.

Många uppfödare väljer dock inte att sälja till en allergiker eftersom man vill att katten ska komma till ett varaktigt hem. Om du väl bestämmer dig för att ta hem en katt så bör du hålla sovrummet helt fritt från katten, städa varje dag, bada katten med jämna mellanrum. Men du kanske också måste käka allergimediciner.

• Lilliss84

sibirisk katt är allergivänliga!!! dom som e alerkiska mot katt brykar tåla dom!!!

• Villhabääbis

nej jag är inte i kattköparbanor nu, jag är så dunderallergisk att minsta lilla anfall KAN leda till döden jag är superallergisk... men jag bara undrade om det finns nån? för ska man bli kattallergifri så får man ju gå på medicinen med sprutor i skit i 5 ÅR och det har jag ingen större lust med..

• annie29

min man är allergisk mot katter,vi provade med cornish rex,funka ej!

Han har oxå tagit dem där sprutorna som ni prata om,i flera år,men det är inte alltid dem gör att allergin försvinner,det är mer att man ska kunna slippa ta så mycke mediciner,att den blir lindrigare.
    och det vart den,men inte så speciellt mycke!

har alltid älskat djur,har oxå provat pudel(alltså hund )
    som ska vara lite bättre för pälsallergiker,Men det funka inte heller,så jag får nog fortsätta gulla med mina fiskar

• Cilota
    Villhabääbis - jag har gått på immunterapi och det blev knappt märkbart bättre på katt. Allt pollenrelaterat försvann i alla fall
    Slappna aaaaaaaaaaaaaaaaav!
  • Malvis86

Det finns som sagt bara en katt som inte har det proteinet som allergiker inte tål och den finns ju ännu inte i sverige vad jag vet. Jag är själv allergiker och klarar inte heller av att vara hemma hos nån med vanliga katter (hundar och hästar har jag också väldigt svårt med). jag köpte en sphynx i augusti. Det har fungerat bra men vissa dagar är jag mer snuvig och vissa inte snuvig alls. Anledningen till att vissa klarar av sphynx är att man badar dom ca. 1 gång i veckan och då tvättar man bort fettet där proteienet finns. på håriga katter hamnar ju fettet på hårstråna istället men eftersom sphynxen är naken så sitter det kvar på kroppen. Det finns ingen garanti men för mig var det värt att prova!

Svar på tråden Finns det nån allergivänlig katt?