• Trollan

Livet är orättvist

Vet inte riktigt var jag ska börja men min sambo och far till mina barn som snart blir 32 år fick för två veckor sedan en stroke och ligger på sjukhus med förlamning i hela höger sida och han kan inte heller prata. Han har så himla ont i huvudet så han får morfin regelbundet och kräks upp mycket av det han får i sig. Hur kan det bli så här! Tror nästan inte att det är sant. Jag kämpar på med barnen här hemma som vill att pappa ska komma hem samtidigt som man vill vara så mycket som möjligt på sjukhuset som för övrigt ligger ca en timmes bilkörning här ifrån. Hur klarar man av vardagen? Vet inte vad jag ska ta mig till!

• Svar på tråden Livet är orättvist
  • Carro1978

Ni kommer hitta en rytm i vardagen även om det inte ser så ut nu...

Kram Caroline

Mamma till Rasmus 7 månad & ängeln Gabriel som blev 3½ år!
  • iya

Du måste ta hjälp av släkt och vänner! Få lite avlastning, tid att tänka och vara för dig själv! Du utsätts för en enorm press, både praktiskt och känslomässigt. Du kommer att klara det, för det måste du. Bit ihop och gör det som måste göras men ge också efter och gråt; du måste inte vara stark jämt!

Jag vet av erfarenhet hur jobbigt det är när man hamnar i en sådan här situation; min sambo krockade med bilen för två år sedan och låg länge på sjukhuset med allvarliga skador. Vår dotter var bara 4 månader då och det var jättetufft. Jag önskar så här i efterhand att jag hade tagit mer hjälp, inte varit så envis med att klara allt själv. För min del slutade det med depression och antidepressiva tabletter samt total utmattning. Vi har också lång väg till sjukhuset, 1 timme, och det är också jobbigt, att man inte bara kan sticka iväg en snabbis dit, utan det måste planeras. Jag tror också att det är viktigt att prata med barnen om situationen och varför mamma är ledsen och orolig, så dom inte ställs utanför.

Sedan får ni försöka hitta en rytm i vardagen och inte bara virra omkring i saknaden som man så lätt gör. Även om det känns skitjobbigt så hitta på något skoj för barnen, så dom (och du) får tänka på något annat en stund.

Jag hoppas att din sambo blir bättre och att ni ska få det bra igen. Varmaste kramar till er alla;

Iya

• Trollan

Hoppas just nu att försäkringskassan godtar doktorns sjukskrivning av mig i fyra veckor annars blir det kärvt. orkar inte jobba så då får jag ta tjänstledigt utan betalt och vi bor i villa med en massa lån men självklart är det viktigast att min sambo mår så bra som möjligt. Någon annan som varit med om att någon så ung har fått stroke?

• småtrollen

Hej!
    Vet inte vad jag ska skriva men jag skickar en massa kramar!!

Hoppas såå att han blir bra och att ni snart har ett lugnt och bekymmersfritt liv.
    Du kommer att orka, även om det inte känns så.
    Måste man så fixar man det,
    det är jag säker på.

FK kan inte neka dig detta, du om nån behöver ju vara ifrån jobbet just nu.
    Man orkar inte ha det på sig också.

Håller mina tummar.

Kramar Hanna

• Pokergirl

Du kan väl ändå inte bli nekad?! Ta stöd och hjälp av familj och vänner, även med enkla saker som att handla och starta en tvätt, små bitar kan göra att din vardag blir lite lättare.

Sen tycker jag att du ska be att få tala med strokeavdelningens kurator, han/hon kan dels vara ett bra stöd i den svåra kris som du/ni befinner er i men även veta hur ni får bästa tänkbara stöd och vägledning framöver.

• Trollan

Tack för allt stöd!
    Jag har en hel del hjälp av mina nära och kära med praktiska saker och så men man är endå ensam i sin sorg på något sätt. Han blir sakta bättre men han har inget tal och det känns mest jobbigt att man inte kan prata med honom om hur han känner och mår. Jag som är väldigt social är något deprimerad så här på kvällarna och allt känns skit men vad gör man?!
    Tror att det löser sig med min sjukskrivning iallafall! Imorgon ska jag in till min sambo och se när han tränar, det är alltid lika roligt. Tack för att ni orkar bry er!!

• Pokergirl

Åh så skönt att höra att det ändå går frammåt med träning och allt! Hoppas verkligen det fortsätter förbättras ytterligare!

• Trollan

Har haft min sambo hemma över helgen på permision. Både roligt och jobbigt. Han var nöjd men ledsen när han åkte tillbaka och jag bara tjuter. Känner mig helt slut nu efter att varit så spänd hela helgen. Det blev på något sätt mer påtagligt med hans skador och vad han intefixar längre. På sjukhuset förväntar man sig att man ska var dålig men när man kommer hem ska man vara frisk. Fy vad ledsamt.

• småtrollen

Fy så jobbigt ni har det...
    Säger de på sjukhuset ngt om hur snabbt han kan göra framsteg och så?
    Eller är det bara att vänta och se?

Jag hoppas verkligen att han snart är bättre och
    skickar en massa kramar till dig.
    Du är stark, glöm inte det!

Hanna

Svar på tråden Livet är orättvist