• Lillalillen

Ni med Emmaljunga, när bytte ni till sittdelen?

Hej hopp! Som rubriken lyder vill jag veta hur gammalt erat barn var när ni bytte till sittdelen?

Mamma till världens goaste unge
  • Svar på tråden Ni med Emmaljunga, när bytte ni till sittdelen?
  • Axels och Annies mamma

Axel var 6 månader när vi bytte.

Lev livet nu, imorgon kan det vara för sent!
  • Java01

Vid 4 månaders ålder har jag för mig

• Ellien

Min tös är ca 4 mån och vi har provat att ha henne i sittdelen några gånger, men hon är fortfarande lite för kort. Dock tycker hon det är väldigt spännande att kunna se lite mer.

• Hella75

Min tjej var ca 5 ½ månad.

• abcde

Vid 13 månader, vår dotter är född i februari så jag tyckte att det var varmare med liggdelen även under "andra" vintern. I Duo Egde-varianten finns en ryggplatta som man kan ställa upp så att barnet kan sitta om det vill. Jag satte fast ett spännband (det från IKEAs matstol) i de säkerhetsfästen så att hon inte skulle ramla/klättra ut.

Det är säkert olika från barn till barn när man tycker att man måste byta, vår flicka har varit ganska smal, dock inte kort (Emmaljungan är nog vagnen med störst innermått), och inte speciellt klättrig. Även nu då vi använder sittvagnen så har vi henne vänd mot oss, för det är ganska kul att gå och prata med och se henne.

• Lillalillen

abcde: Ville hon ligga i vagnen så länge? Min tjej är så nyfiken och vill se allt. Tycker inte ryggplattan i liggdelen är bra. Hon sitter så dåligt med den och så är den så osmidig att fälla ner igen tycker jag.

• Troll1

Kan man fälla ner sittdelen på Emmaljunga till helt ryggläge?

• Ragnar

7 månder, ville att han skulle sitta stadigt först utan att kasa ner eller på sidan. Fast vi har aldrig använt vagnen särskilt mycket.

• mickz

8 månader för då va han mer vaken än ha sov. Innan dess kändes de inte lönt.

It´s not the fart that kills it´s the smell
  • carola1977

jag räknar med att ha liggdelen i alla fall fram till sommaren. emilia är född i augusti så kanske vid 10 månader. jag brukar fälla upp ryggstödet när hon inte vill ligga ned och då är hon nöjd rätt länge. tycker det är enkelt att fälla upp och ned.

• malla7

Bytte när sonen var 4 månader, han var inte nöjd med att ligga när han var vaken och satt inte bra med brädan i liggdelen. I sittdelen kan han sitta, halvsitta eller ligga. Liggläget är nästan helt plant. Vi har vinteråkpåse + lammskinn nu när det är kallt, enda nackdelen jämfört med liggdelen är att det inte blir lika skyddat om det blåser mycket. Har löst det genom att ibland använda regnskyddet eller hänga fast en liten filt med klämma för en del av suflettöppningen.

• abcde

Lillalillen: Ibland hade jag en kudde bakom ryggplattan så att även huvudet fick stöd men oftast inte, vår dotter satt ofta ganska upprätt eller lutade sig framåt.

Dessutom tyckte jag att det var bra att hon var van vid liggdelen, vi hade den som resesäng hela första året.

Troll1: Sittdelen går inte att fälla till helt plant liggläge, det är några grader som fattas.

• Lillalillen

Jag har iaf bytt till sittdelen nu och min dotter är 5 o en halv månad. Tycker hon sitter bra i sittdelen, men i liggdelen sitter hon jättedåligt. Ser så obekvämt ut.  Har tänkt att det kanske var dumt att byta nu, när vintern har kommit. Men jag har haft såna problem med att få henne att vilja ligga i vagnen överhuvudtaget. I början fick jag använda bärselen hela tiden, var inte ofta jag fick henne att ligga i vagnen. Men när hon blev lite äldre började det gå bra, men nu har det vänt igen. Därför tänkte jag att sittdelen kanske skulle vara roligare, då kan hon ju se mer Glad

Svar på tråden Ni med Emmaljunga, när bytte ni till sittdelen?