• Xzibit

Är han "bara" förkyld?

Min kille på 3,5 år har varit snuvig i ett par veckor nu, han har haft genomskinlig snuva, typ att han vart blöt om nosen, men igår när han nös så kom det en grön slemgrejs utflygande och idag tittade jag i nosen och då hade han torkat grönt snor i ena näsborren. dessutom är hans nos helt torr och skrovlig på sidorna.
    Jag har aldrig vart med om att han har varit förkyld innan så min fråga är om detta är normalt? Kan hundar vara förkylda så som människor?
    Han är inte allmänpåverkad mer än att han kanske e lite tröttare än vanligt. (fast tiken några våningar upp löper iofs)
    tacksam för svar! /Sara&Viggo

• Svar på tråden Är han "bara" förkyld?
  • Pinglans

Min hund har nyst ut snorkråkor och jag lät det vara och det försvann efter ett tag, antagligen en förkylning. Men om du är osäker så ring din veterinär så får du svar på sak. Det brukar finnas rådgivning på de flesta djursjukhus.
    /Sofia

• Xzibit

Mm jag hade tänkt ringa, men så sa min kille att dom bara kommer säga att jag ska komma in med honom så dom får kolla, så dom kan tjäna pengar... så då skrev jag här först

• Pinglans

Jag vet hur det är. så säger de alltid till mig oxå, men då får man iaf en liten vetskap om vad det kan vara. Jag tror nog att det bara är en förkylning, men ring till de iaf. Du behöver ju inte åka in bara för att de säger det...

• MosterMaggi

det sägs generellt att hundar inte är förkylda? Jag vet inte alls, min verkar då vara det mellan varven - särskilt om jag har dundersnuva. Det ska bvara typ ännu mer omöjligt eftersom såna virus inte vandrar över från människa till hund! Ja vem vet.

Noskvalster är ju dock en realitet för oss med stadshundar, det är inget sånt vovven åkt på?

• Therese B

Hej. Jag vill inte skrämma dig . Men min hund hade varit snuvig/ snorig hela förra vintern. Men hon blöde näsblod i april efter att hon fick en medicin mot sina gamla ben. Men då röntgade veterinären näshållan och fann en godartad tumör....Hon blev 10 år nu och har tumören kvar och jag anser att hon har livskvalitè så länge hon har det får hon leva...Hoppas att det är något annat på din hund...!

• smilla 1

du kan ju börja med att ta tempen på honom.. en hund har en normal temp på 38-39 grader, har han 39 eller något mer så ring vet! eller ta tempen och ring vet och rådfråga dem, det är faktiskt inte alltid man måste åka in bara för att man ringer dem! lycka till!!

• smilla 1

glömde!! tempen måste tas i rumpan, inte i örat som man kan göra på människor.. å´ta gärna vaselin eller glidmedel..håll svansen stadigt, när jag gör det på min hund går det alltid lättare när hon ligger ner på sidan, men hon gillar det inte så man får vara bestämd!

Svar på tråden Är han "bara" förkyld?