• AnetteGunnarsson

Varför döper man sitt barn???

Hejsan!

Nu kommer ju jag med min dumma fråga, men jag vet och förstår faktist inte VARFÖR man skall döpa sitt barn??
    Är det för då blir den medlem i kyrkan så får den en begravning eller något?? :)
    Men man kan ju döpa barnet senare i livet om den nu skulle vilja ha sådandär begravningsgrej..? :)

Någon som kan förklara vad barnet liksom får för att bli döpt????
    Eller döper man mest barnet för att "alla andra" gör det, och för att då får man massa presenter och träffar all släkt och vänner sådär, eller?? :)

Tack så mycket för svar!

Vänlig hälsning
    Anette
    :)

• Svar på tråden Varför döper man sitt barn???
  • LilaStar

Vi har valt att inte döpa våra barn.

själva cermonin hade vi ändå. sk namngivningscermoni.
    då vi inte är kristna så kändes det fel att "döpa in" barnen i ngt de själva inte valt.

när de är stora får de själva ta ställning till vilka föreningar de vill vara med i.

• AnetteGunnarsson

LilaStar:
    Hej, tack!
    Jag har också fundderat på detta med namngivningscermoni, vad innebär det egentligen??
    Är det att man tex bjuder hem släkt och vänner och så säger man inför alla vad barnet skall heta?? Men hur gör man själva namngivningen då??

Tack för svar! :)

• Annie84

Som kristen döper man sitt barn för att det på så sätt får en plats i himlen, därför ordnar man ju nöddop på barn som dör vid förlossningen.

Inom endel frikyrkor döps man först när man är så gammal att man själv kan bestämma.

Jesus döptes själv av Johannes döparen vid vuxen ålder. Är man inte kristen så är väl dopet en fin tradition som man ändå vill att sitt barn skall vara med om!

• carola1977

Vi hade namngivningskaffe ungefär som du beskriver. Bara så att släkt och vänner fick träffas och välkomna vår dotter. Vi är inte med i kyrkan så dop kändes helt uteslutet. Förstår inte din fråga med namngivningen. Det formella är ju att man skickar in blanketten till Skatteverket och det gör man ju oavsett.

• filippas

Jag hoppas man döper sitt barn för att man tror på den grejjen!

Själv har jag inte döpt min son, skulle kännas fel att göra det och stå där inför präst o gud och ge en uppfattning att jag tror på det när jag inte gör det!
    Låter hellre det åt dom som är troende...

• LilaStar

Vår kommun håller i sk borgerliga namngivningscermonier. hör med din kommun om de gör ngt där.
    det blev lite som ett bröllop. man hälsade barnet välkommen till verkligheten.

Det var jättemysigt och vi gjorde som vi själva ville...

Ska med bussen nu
  • aiors

Vi döpte vår dotter för att det är en fin tradition, vi är bägge två fortfarande medlemmar i sv. kyrkan, för att hon om hon vill konfirmera sig ska slippa döpa sig då, för att hon skulle bli upptagen i gudsförsamling som det så fint heter. Man döper inte för att ge namnet, det är ett missförstånd.

• AnetteGunnarsson

carola1977:

Hej, och tack!

Nej jag menar inte det med skatteverket..
    Namngivningen är att man bara säger inför alla vad barnet skall heta då eller?? :)

Tack för svar!

• filippas

Tycker att min son kan besluta själv om han vill döpas och konfirmera sig sen för att han tror på det!
    Då får han ta det beslutet då!
    Och då ska han göra det enbart för trons skull....

• SweetStarAngel

Våra barn är döpta för att det är tradition och för att det är cermoni som hela släkten får vara delaktig i. Jag tror på Gud men inte min man.

• MagicAngel

Dopet är en invigning i den kristna tron...Konfirmationen är sen att man accepterar sin tro och Gud...Så var det från början...Nu är det väl mer traditioner och sånt...

Har jag lärt mig av svärmor..*ler*

• ylletröjan

Dop har man ju som sagt för att barnet ska bli medlem i kyrkan och i den kristna församlingen. Sitt namn får barnet vare sig det döps eller inte. Varför man har en namngivningsceremoni vet jag faktiskt inte. För mig var det självklart att döpa vår son.

• HelenB

För att man vill välsigna sitt/sina barn i jesu namn, så är det iallafall för oss och många. I dagsläget är det även väldigt ofta man döper av tradition.

• carola1977

Man kan själv göra namngivningen som en ceremoni, typ borgerlig vigsel. Någon annan kan hålla barnet (fadder motsvarande gudförälder). Man kan sjunga, läsa dikter mm. Vi berättade varför vår dotter fått sina namn. Hade tänkt prata lite om vad namnen betydde, men det glömde jag.

• Sallisen

Många döper väl pga tradition?

Vi är kristna och tror inte på barndop. Vår son får välja när han själv är mogen nog, och om han då vill ingå i församlingen så får han döpa sig då.

• zezilla

mina båda söner är döpta min stora döpte vi för att det var ju liksom nått man skulle göra var 12 år sedan
    men nu 11 år senare så var jag mer tveksam till dop  mer upplyst om vad dopet står för .
    men min man ville absolut döpa linus  och jag ville bara ha namn kalas så vi körde både och  ..

man kan ju välja att gå ur svenska kyrkan senare i livet omman så vill

Svar på tråden Varför döper man sitt barn???