• Anonym (Ledsen)

Kan han ta min son ifrån mig?

Jag och min sambo hade igår ytterligare ett stor bråk som resulterade i att vi pratar seperation. Men igår skrämde han skiten ur mig, han sa något som han lovat att aldrig göra. Eftersom Jag står på lägenheten så är det jag som bor kvar. Han har jobb, jag är mamma ledig. Han kommer igentligen från en annan stad som ligger ca 25 mil härifrån och det är stor chans att han flyttar dit om vi skulle gå isär. Och gör han det, så tänker han strida om att få ta våran son med sig och att jag bara kommer att få träffa min son varannan helg + 2 veckor på sommaren. Min sambo kan ALLT om familjrätten och lagar hit & dit och jag kan INGENTING. jag vet inte alls om han kan lyckas få vårdnaden om vårat barn. Snälla, någorn som vet? HJÄLP.

• Svar på tråden Kan han ta min son ifrån mig?
  • Visma

Har ni gemensam vårdnad nu?

Det du kan göra är att vända dig till Familjerätten i din kommun, där får du gratis vägledning.

• Anonym (hmm)

Har ni gemensam vårdanad så får väl han inte flytta hur som helst utan din tillåtelse..Speciellt inte om barnet ska bo hos honom.

• MammasLucas

Har ni delad vårdnad? Har ni delad vårdnad så blir det svårt för honom att få ensam vårdnad över sonen. Och ska han flytta så måste det ju skrivas på ett papper har jag för mig att jag läst om här på fl.

• Anonym

Han kan inte göra något om ni har delad vårdnad. Däremot kan han ju sätta igång en vårdnadstvist för att få enskild vårdnad och då kan han ta sonen och göra vad han vill .. om han får vårdnade alltså. Detta är dock en lång process som föregås av familjeterapi osv, och varför skulle han få ensam vårdnad? I så fall måste han kunna peka på att du missköter barnet.

Vill han flytta så får han väl göra det och i så fall vara den som träffar sonen varannan vecka.

Däremot råder jag dig att sätta dig in i hur det fungerar så att du känner dig trygg, det finns massor av information på nätet att ta del av.

Lycka till !

• Rymdmamma

tror det blir svårt för honom att få barnet till annan stad/kommun...särskilt om du fortfarande är mammaledig..

Brukar inte små barn få bo kvar hos sin mamma? är väl vanligast..
    och sen om barnet börjar på dagis i hemkommunen måste han ju motivera vad som skulle göra att barnet skulle flytta dit?

Större chans han har möjlighet att ni kan fortsätta ha delad vårdnad om han fortsätter bo i samma kommun...då kan ni ju ha varannan vecka...

• Anonym (tina)

Har ni gemensam vårdnad så krävs ditt godkännande - att du skriver under flyttanmälan - för barnet för att pappan ska få flytta med barnet. Dock är denna lag fullständigt tandlös eftersom det inte händer mycket även om man flyttar utan den andre vårdnadshavarens godkännande. Det tar bara lite längre tid att få barnet folkbokfört på nya adressen. De gör en koll och konstaterar att barnet faktiskt bor på den uppgivna adressen och sen skrivs det där trots att den andres underskrift saknas.

Skulle ni istället strida om vårdnaden och boendet i rätten så blir det i de allra flesta fall så att den som hittills haft det huvudsakliga ansvaret för barnets skötsel som får boendet. Jag antar att det är du eftersom du är mammaledig? Vårdnaden döms troligen till gemensam om det inte finns några speciella skäl till varför det inte skulle vara bra. T ex om den ene föräldern är väldigt olämplig eller om det finns skäl att tro att samarbete mellan föräldrarna är omöjligt, t ex om den ene föräldern har hotat eller misshandlat osv.

Fortfarande är det så att folk blandar ihop vårdnad med boende och umgänge. vilket inte har ett dugg med varandra att göra. Gör inte det misstaget utan ta reda på vad som gäller istället. I nästan alla trådar på familjerätt dyker det upp svar där det är uppenbart att den som svarar inte har klart för sig angående lagarna. Detta kan förstöra en hel del och folk kan dra igång långdragna vårdnadstvister helt i onödan då de tror på vad som skrivs här. Om man TROR att man vet men inte VET att man vet så kanske man borde tänka efter innan man ger råd och se vilka konsekvenser det kan ge i slutändan.

M a o TS: Det är boendet och umgänget som är ditt problem här och inte vårdnaden. Pappan kommer INTE att få ensam vårdnad om du inte är jordens sämsta mamma. Det är boende du ska koncentrera dig på. Där kan han ha en chans om han kan visa att han är lämpligare som boendeförälder, vilket inte låter särskilt sannolikt om det är du som haft mest hand om barnet hittills.

• Anonym (soc.sek)

läs på www.famratt.com

Pappam KAn flytta med sonen rent fysiskt men då kan DU stämma honom i domstil och de avgör, efter en utredning av FAmiljerätten, var sonen ska bo utifrån vad som anses böst med honom. man tar hänsyn till sonens ålder, relation/anknytning till föräldrarna, fritidsintressen, dagis skola mm....om ni har delad vårdnad blir det inte till pappans fördel om han flyttar utahn ditt samtycke och han riskerar att förlora en tvist, men han KAN flytta. Jag vet fall där mamman har flyttat utan pappans tillåtelse och fått rätt i domstolen utifrån att barnen hade tilbirngat mest tid med henne innan flytten osv...men ring familjerätten i din kommun för enskild rådgivning!

• evis m bebis

Tror du inte det där var nåt han sa för att ni hade bråkat? Om han vet allt om fam.rätt och lagar så vet han ocskå att så lätt är det inte för honom att ta barnet och sticka..
    '

• fluff82

LÅt honom inte skrämma dig!!

Du har mer att vinna av enbart den anledningen att du är mamma och barnet är litet.
    Sätter han igång en vårdnadstvist så slåss tillbaka. Oddsen att han vinner är väldigt små. (såvida det inte är några problem med dig som mamma)

SÅ kämpa på och lycka till om du nu hamnar i den situationen.

• storstadstjej

som TINA skrev så kan man flytta med barnet trots att det inte är godkännt av den andra föräldern, det är ingen som kan göra något åt det-i praktiken.

men jag håller inte med om att ensam vårdnad endast döms ut om den ena föräldern är olämpig el att samarbetet skulle hindras pga tidigare hot tex. (hoppas jag inte misstolkade det..?)

efter att den nya lagen kom 1 juli 2006 är det "lättare" att få ensam vårdnad. det ställs högre krav på samarbete mellan föräldrarna om man skall kunna ha gemensam vårdnad, så om man inte är överens är det mkt troligt att man dömer ut ensam vårdnad. sedan ska den förälder som bäst kan tillgodose umgänget med den andre föräldern anförtros vårdnaden, står det i lagen.... men i vårt fall fick mamman vårdanden trots att hon hindrat umgänget från o till i ca 1 år och hon dömdes att betala vite om hon fortsatte eftersom hon inte hade skäl för att hindra umgänget. men såklart väger de in annat oxå var barnets skola ligger, kompisar osv..

Svar på tråden Kan han ta min son ifrån mig?