• Sussannek

Vad vågar jag äta på julbordet...

hej...jag är nu inne i min 7 vecka...
    Jag har ännu inte alltid fattat att jag är gravid och jag suger i mig information överallt jag hittar den...

Men just nu så hittar jag ingenting om vad jag får och inte bör äta...speciellt från julbordet som jag ska på idag...

Snälla...hoppas någon kan svara Kram//Suss

• Svar på tråden Vad vågar jag äta på julbordet...
  • lindis06

Hej! jag var på julbord førra helgen och åt av det som var køtt. du ska ju inte æta blodig rostbiff. Och inget gravat eller røkt køtt. Inte lax och så ska du vara førsiktigt om de har lagt in egen sill før den vet man inte var den kommer från plus att den kan ha legat længe inna du tog den. (har jag læst) Du kan ju fråga kockarna också før de vet ju vad de har gjort. Jag åt jansson fast jag har læst att man inte skulle æta ansjovis men det hade ingen annan hørt så jag åt det. Undvik ostarna men det vet du væl.
    Hoppas det blir gott
    Linda

• Mabli

Oj, det var ju mycket man skulle undvika. Det verkar som det blir bara köttbullar, clementiner o godis från julbordet i år

• Tygtiiger

Skinka, sill, köttbullar, frukt, hårdost, dopp i grytan (om man gillar det - urk), rödkål, brunkål, anka, lutfisk, potatis, bröd, jansons, ägg...
    kolla in www.slv.se, där finns de aktuella kostråden för gravida.
    Rökt lax och kallrökt eller ej genomstekt kött ska man inte äta.
    Du kan ringa din bm och be henne skicka en liten broschyr om vad du får äta (samma som finns på www.slv.se)
    God jul!

• lata kocken Johanna

allt som är tillagat är inga som helst problem (dvs kokt, stekt, grillat, ugnsbakat, varmrökt etc)

så det mesta egentligen

sill som är från burk är OK

det med ej genomstekt betyder att rosa är OK men rött är lite på gränsen -
    men stora köttbitar har ytterst sällan några bakterier inne i köttet utan det är på ytan som de frodas - och ytan har blivit mer än tillräckligt varm (mer än 60grader är alltså OK ut bakteriesynpunkt)

hemgravad lax - gjord på fryst lax går oxå bra
    (köp inte färsk och frys - den har redan blivit ganska bålig ur bakteriesynpunkt - det gäller generellt sett - den frysta är nästan alltid bättre eftersom den oftast fryses redan ute till havs)

• Anna D

Jag är lite udda...jag äter det mesta som jag är sugen på. Det handlar ju om vilka mängder man stoppar i sig. Det är skillnad om jag äter ca 50 gr gravad lax EN gång, eller om jag äter gravad lax varje dag.
    Jag sa det till min BM och hon sa att det är en sund tanke.
    Det är upp tiller att göra som ni vill, men jag gör som jag känner är bäst för mig och mitt barn...

Det enda jag avstår helt från är alkohol och tobak.

• lata kocken Johanna

Anna

det är en mycket sund inställning!

det går rätt mycket inflation i vad man ska och inte ska äta...

Det här med att pastöriserad ost (mögelostar) helt plötsligt inte är tillåtet är ju helt absurt... (att opastöriserad inte är OK kan jag förstå eftersom Listeria är vanligare i opast mjölk än i ngt annat livsmedel)

Svar på tråden Vad vågar jag äta på julbordet...