Hjorthornssalt??
Hej!
Jag tänkte baka semlor idag.
Då såg jag att man skulle ha hjorthornssalt i, men vad är det bra för?
Är det bra för jäsningen på nåt sätt, eller??
Från en som är lite lätt förvirrad!
Hej!
Jag tänkte baka semlor idag.
Då såg jag att man skulle ha hjorthornssalt i, men vad är det bra för?
Är det bra för jäsningen på nåt sätt, eller??
Från en som är lite lätt förvirrad!
Ja, Hjorthornsalt är istället för /komplettering till jäst, ger dock en liten bismak i bakverk....
Ok, men jag kan skippa det?
Så vitt jag vet är hjorthornssalt en motsvarighet till vanligt bakpulver, och har du bara bakpulver så motsvarar 1 tsk hjorthornssalt 2 tsk bakpulver. Alltså dubbelt upp!
Jahaa, ok.
Bra att veta i framtiden också...
Tackar för att ni gjorde så det klarnade lite för mig!!
Nja, hjorthornsalt är inte samma sak som bakpulver. Hjorthornsalt brukar bara användas i bakverk med låg vattenhalt. Fördelen är att slutprodukten vid jäsningen blir ammoniak som är en gas och lämnar bakverket. Det är också nackdelen, ammoniak luktar hemskt, så man bör inte öppna ugnsluckan i förtid eller äta degen.
Natriumbikarbonat ger salter som restprodukt vilket kan ge viss smak och konsistens i det färdiga bakverket. Det är möjligt att det går att ersätta dem med varandra ibland, men normalt använder man dem i olika typer av bakverk, och det som står i receptet är det mest lämpliga. Det finns semmelrecept med bara jäst. Jag skulle leta upp ett sånt istället.
www.coop.se/includefiles/MODULER/CCMS/show_page.asp&sSideNavn=Recept+kort&iOpskrift=32373
verkar vara fritt från hjorthornsalt.