Hur ser bröstvårtorna ut om man har svamp i dem?
Mina gör ont!
Mina gör ont!
puff
Jag har haft svamp i ena bröstet och det gör skitont men det syns ingenting utanpå. Det känns som en kniv in i bröstvårtan varje gång man ska amma. Jag har tur som har en bvc-sköterska som verkligen bryr sig. Så hon tog reda på vad det kunde vara och kom fram till svamp. Jag fick en salva utskriven på recept och blev bra efternågra dagar.
Jag tror det är typiskt att vårtan är mer rosa än vårtgården, men det kan oockså se ut precis som vanligt. Vid minsta misstanke om svamp ska man behandla - finns receptfri salva mot fotsvamp på apoteket som funkar bra.
De brukar bli rosa och ibland svullna, lite som gelehallon. Smärtan kan vara ilande, man kan få det inne i bröstet också.
vad är det för salva man kan köpa på apoteket jag tror jag också har fått svamp...det svider liksom i bröstvårtorna efter jag har ammat
Man fjällar ibland... skinnet. Man blir torr o blank runt bröstvårtan.
Det ilar, bränner o kliar.
Hmm... har haft mina misstankar, men efter att ha läst detta verkar det som att det ÄR svamp ändå... *suck*
Om man använder t ex Pevaryl eller liknande från Apoteket - då måste man väl skölja av bröstvårtorna innan amning??
Nej , special svampsalva för brösten! Det får du på ditt bvc, kontakta dem!
Ja, man måste skölja bort det innan amning. Din bebis kanske med behöver behandling eftersom annars får du tillbaka det hela tiden...
Jag smörjer 2ggr /dag nu... ebbas mun 4 ggr / dag plus tvättar med vichyvatten... koka nappar o så!
Men man kan också använda receptfri salva mot fotsvamp på apoteket! Har jag fått i råd av en jättebra medmamma på amningshjälpen, och jag använde den och den fungerade hur bra som helst!
Jag fick svamp när min minsta var ett par veckor. Syntes inget, men det gjorde å J-LA ont. Kontaktade BVC fick ett recept på en salva. Även min son fick medicin då han hade svamp på tungan.
Jag smörjde bröstvårtorna med Mycostatin som min dotter fick i munnen. Antagligen har hon fått svamp på tungan och sen smittat mig. Det är viktigt att ni behandlas båda annars blir det lätt en pingpong-smitta. Koka även nappar, nappflaskor, bitleksaker och var noga med att tvätta händerna.