• Alvi

    Fel på kromosom 18, vill ha hjälp att leta!

    Min svärmor läste nån Hemmets Journal eller nåt, där det handlade om en pojke i sjuårsåldern, som hade nåt knas med kromosom 18.
    Hon sade att det var nåt mer, typ p med eller nåt, mer visste hon inte.

    Hon tyckte att hans symptom och utseende stämde lite med Lilja... vad kan det vara?? Hittade "isokromosom 18p-syndromet", men finns det fler...??
    Det verkade nämligen inte stämma så jättebra...

    *leta leta leta*


  • Svar på tråden Fel på kromosom 18, vill ha hjälp att leta!
  • Vampyr

    din dotter e vädigt likt ett barn jag känenr som har ring 21. fel på kromoson 21... Kanske samma.. men det vet ju endast läkare.,.

  • Vampyr

    Edwards syndrom
    E-trisomi detta fick jag fram när jag sökte på kromoson 18 e det dom du mena??

  • Lefo

    http://www.sos.se/smkh/Alladok.HTM#P


    Kan man läsa om dessa kromosom 18.


    Dom med stjärna framför är också med ett P


     

    *Kromosom 18, 18p minus-syndromet
    Kromosom 18, 18q minus-syndromet
    *Kromosom 18, Deletion 18p-syndromet
    Kromosom 18, Deletion 18q-syndromet
    *Kromosom 18, i (18p)
    *Kromosom 18, Isokromosom 18p-syndromet
    *Kromosom 18, Monosomi 18p-syndromet
    Kromosom 18, Monosomi 18q-syndromet
    *Kromosom 18, Tetrasomi 18p-syndromet
    Kromosom 18, Trisomi 18-syndromet


     

    /Lena

  • D S

    på socialstyrelsens hemsida kan du läsa om små och mindre kända handikappgrupper, kanske kan du hitta något som stämmer där. vad har din dotter för symtom?

  • Alvi

    Åh, jag hann inte läsa länge innan svärmor ringde, hon hade hittat tidningen.

    Det var monosomi 18q.

    Både jag och min man tyckte att mycket stämde in....! Ska höra av mig till hennes neurolog first thing tomorrow!


  • columbine

    lite nyfiken, visst har dom gjort kromosom test?? Hittar dom inte "allt" då?? En kompis till mig har en son med ovanligt kromosomfel, han och ett barn till är ensamma i sverige om jag fattat rätt men då är det ovanligt att barnen överlever tyvärr.

Svar på tråden Fel på kromosom 18, vill ha hjälp att leta!