• annie29

Min 2-åring blir så röd om kinderna när han är ute, Tips på salva önskas!

Min son på 2 år blir så röd på kinderna när han har varit ute,och det är väl normalt nu när det är några minus ute,men problemet är att han har så hela dan sen,och kinden är alldeles torr,och nästan "sårig"

Smörjer in han efter han har varit ute,ha hört att man ej ska smörja in innan dem går ut nämligen.
    Men det blir ej nån förändring,och han blir bara arg för det svider tror jag,salvan jag har provat heter inotyol.

Nån som har nåt annat tips??

• Svar på tråden Min 2-åring blir så röd om kinderna när han är ute, Tips på salva önskas!
  • Vasen

Vi använder helt vanligt Idominsalva på sonen. Den innehåller inget vatten så den kan man använda innan man går ut .

• annie29

okej,ja det kan jag ju prova,har en sån salva hemma,tack!

• April Mamma

Testa med miniderm, inotyol använder vi till rumpan.. Men det finns säkert andra användsområden

Smörj regelbundet under en period men ej innan han går ut.

• Bluescreen

Men man ska väl inte smörja in med salva även om inte det finns vatten i den innan man går ut? Allting blir ju kallt av minusgrader, även fett blir ju kallt.

• annie29

April mamma:
    det står att man kan använda inotyol vid hudrodnad/irritation,det var därför jag prova den,brukar oxå använda den till rumpan i vanliga fall,men det var det enda jag hade hemma

Men miniderm kan man ju köpa och prova,tack för tipset!

• Pallas

Mitt bästa tips är att sluta tvätta honom i ansiktet och aldrig någonsin använda tvål. Bada mer sällan och om han behöver tvättas så ta en fuktig frottélapp med lite vatten och olivolja på. Om man inte stör huden genom att tvätta den för ofta så behåller den sitt eget naturliga fettlager.

Om du vill anvönda salva så var noga med att se till att den absolut inte innehåller vatten. Kylan påverkar vattnet och förstör huden.

Svar på tråden Min 2-åring blir så röd om kinderna när han är ute, Tips på salva önskas!