• iolanthe

Vad händer med privata besparingar när det blir krig?

Det började jag fundera på när jag läste en annan tråd nyss. Flyktingar/invandrare har väl för det mesta inga pengar. (Måste erkänna att jag känner inga invandrare, så jag vet inte.)

Men varför är det så? Innan det blev krig t.ex. i f.d. Jugoslavien var det väl som vilket land som helst i Europa, inte speciellt fattigt eller nåt. Men blir pengarna beslagtagna eller kostar det allt dom äger och har att ta sig ur landet. Jag menar, om det blev krig här så skulle jag tömma kontot först och ta med kreditkortet innan jag sticker.

Eller är jag otroligt naiv nu som tror att det är möjligt. Nån som vet och kan berätta för mig?

• Svar på tråden Vad händer med privata besparingar när det blir krig?
  • Malmöflicka

Jag vet inte men vill gärna veta! Intressant fråga!

• mammutten81

Det beror på vilken bank man har och vart den ligger.

• sandra1984

Jag har heller ingen aning..vill oxå veta.
    Hmm jag har alltid varit försiktig med att spara på banken..vill ha pengar inom räckhåll ifall att..he he...

• iolanthe

mammutten81,

Vill du ge några exempel?

• mammutten81

Ja, om det är en lokalbank, med huvudkontor i sverige och banken ( bankerna lånar ju ofta från sina kunder)får slu på resurser så KAN det ske att även dina, mina, våra pengar försvinner.

Men vid krig är risken stor för extrem inflation, så att pengarna ens är värda något, eller snarare ,har ett fungerbart värde, vid ett sådant tillfälle är inte alltid så stor.
    MEN då diskuterar vi väl krig som i Irak, m,.m och kanske en längre period.
    Kolla på hur det var i ryssland på 80 talet, rikas pengar blev värdelösa, vanligt folks blev värdelösa.
    Man såg människor komma med kassar fulla av sedlar för att köpa ETT bröd.

Sen är väl risken inte så stor, nu när riksbanken har sammarbete med världsbanken är försäkringen bättre.

Men kreditkortet kan nog inte användas överallt om kontot är i sverige.

• Themis

I de länder där ekonomin är instabil, som den ofta blir om landet har väpnade konflikter, så litar folk inte på bankerna-det är också en del av den onda cirkeln.

De som vet att de kanske måste fly/försöker säkra sina värden mot inflation satsar troligen på att skaffa dollar (stark valuta) att ha i madrassen, eller guld och silver.

Jag känner faktiskt t o m några svenskar som håller sig med egen ädelmetallreserv för om något händer med ekonomin/vårt samhälle här så att de bara vill dra.

Kreditkort är en rätt osäker chansning om man inte är säker på sin bank efter en statskupp, eller kan bli förföljd av staten.

• iolanthe

Ok, tack för era svar.

Men om man bor i ett euroland då?

• mammutten81

ja, men risken finns ju i allafall, beroende på vart du har kontot.

Svar på tråden Vad händer med privata besparingar när det blir krig?