• Tjejja

~*~julpyssel~*~

Skulle vilja ha massa tips på olika julpyssel jag kan göra tillsammans med mina barn. Vi är helt lediga hela nästa vecka så jag tänkte handla in lite material till helgen. Barnen är 5 år och lillan blir 2. Lillan kom hem med en jätte fin ljusstake från dagis idag. Åhh jag smälte... hade inte en tankte på att hon kunde sitta still och pyssla. Hon har klistrat på massa grejer på en platta och sedan målat med silverfärg.

Inte för avanserade grejer bara... kom jätte gärna med tips... vad man behöver och hur man gör ;)

• Svar på tråden ~*~julpyssel~*~
  • tinna

Det klassiska dagispysslet...ta typ en barnmatsburk. Limma på hela burken och rulla den i grovt salt. I med ett värmeljus och så glittrar det jättefint Annars kan man limma på silkespapper så blir det också mysigt sken. Man kan bygga snölyktor av bitsocker också, bara limma ihop till en fin form.

• Tess76

Pärlplattor kan man pyssla med, och göra underlägg. Vet inte om det finns julmotiv, men det kanske inte spelar någon roll.

Glacera pepparkakor och kanske även baka egna pepparkakor.

Göra smällkarameller

www.ica.se/FrontServlet&state=jul04_pyssel2

• bebbe2005

Tips 1: en "snölykta" gjord av sockerbitar (vet inte hur jag ska beskriva det)

Du behöver:
    hard papperskiva som du klipper till en cirkel (ca 10 cm i diameter)
    aluminiumfolie (som du klär in pappersskivan i)
    sockerbitar
    limvärmeljus

Papperskivan med aluminiumklädsel är basen!
    Nu tar du sockerbitarna och klistrar fast dem pa papperskivan, en efter en (med en liten glugg emellan) och sedan sa bygger du pa ett nytt lager (dvs som att göra en mur), där i föregaende lagret det fanns en glugg, där placerar du nu sockerbiten. Efter ca 4 - 6 lager har du en snölykta gjord i socker! Har själv gjort tva (var lite orolig att sockret skulle smälta, men det har den inte gjort och jag är redan inne pa 6:e värmeljuset för denna julsäsong!
    Lycka till!

Tips 2: smällkarameller
    Du behöver:
    silkespapper i olika färger
    julbokmärken
    sytråd eller tunna band
    limstift och tejp
    sax
    tomma toarullar
    godis
    1. Ta dubbla silkespapper i två färger.
    2. Vik pappren två gånger på längden.
    3. Vecka dem i breda veck fram och tillbaka från den ovikta sidan.
    4. Klipp smala fransar mot mitten, men lämna oklippt precis mitt på så det passar toarullen.
    5. Veckla ut det vikta och lägg på toarullen med godis i.
    6. Rulla ihop igen och fäst på baksidan med tejp.
    7. Klista fast ett bokmärke på framsidan.
    8. Sätt fast en tråd eller ett tunt band för upphängning.

LYCKA TILL med julpysslandet!
    För fler förslag, säg till. Har faktiskt ett par fler enkla förslag!

• Jossan

när jag gick på dagis för runt 100 år sedan *S* så gjorde vi godisbrukar av glasburkar med lock som man målade ögon och mun på samt satte dit bommulsskägg och gjorde en luva som dolde locket sen hade vi godis i det..

kram J

• Tjejja

Nån som har fler tips... fina grejer att hänga i granen t.ex??

• mamma37

Jag hittade en pysselsida på internet www.skapligtenkelt.se
    där kan du hitta allt möjligt både till jul och andra mysstunder!! Lycka till!!

• Den där Mary

Idag på jobbet gjorde vi änglar att hänga i granen med barnen...
    Vi använde penne pasta (kroppen), makaronpasta (vingarna) som vi målade med guld och silverfärger. En passande trä/flirtkula som målades i vitt (huvudet). Allt limmade vi ihop med limpistol men nåt annat lim går oxå bra. Sen limmade vi på en liten gloria av piprensare i silver och lite hår av garn/snöre. Måla en glad mun och ögon och trä sedan igenom en tråd/snöre genom huvudet - vips så har man världens enklaste, sötaste ängel som barnen klarar av att göra alldeles själva med lite hjälp med limmningen bara.
    Lycka till!

• Jennie Brunflo

Mary J:

Hur gamla var barnen som ni gjorde det med?

Jag har gjort det där med en 2-3a och det som de klarade av att göra själv var att rita ansiktet.
    Varken limma (för varmt med limpistol) eller spraya med guld/silverfärg kunde de göra själv.

Om jag får vara lite kritisk så är det pyssel för vuxna.
    Det blir jättejättefint, men barnen klarar inte av att göra det själva.

Mitt tips är något som min systerdotter gjorde på sitt dagis:
    En liten barnmatsburk. Limma på flörtkulor. Spraya med glitterspray eller rulla i glitter.
    Ner med ett tänt ljus och voila du har en snölykta!

• Whilda

Pepparkakshus...

Det tycker vi är kul att göra varje jul.....

• Den där Mary

Jennie Brunflo: Jag gjorde änglarna tillsammans med 3-5 åringar. 3 åringarna klarade det lika bra som jag, men som sagt limmingen fick jag ta hand om.

Svar på tråden ~*~julpyssel~*~