Sambokontrakt?
Hej!
Är det någon som har skrivit ett sambokontrakt? Jag undrar vart man vänder sig, och hur det går till. Nu väntar vi en liten, men har inte planerat att gifta oss, så det kanske vore ett bra alternativ.
Hej!
Är det någon som har skrivit ett sambokontrakt? Jag undrar vart man vänder sig, och hur det går till. Nu väntar vi en liten, men har inte planerat att gifta oss, så det kanske vore ett bra alternativ.
Vad är det du vill ha ut av det? Många saker är detsamma när man är sambo som gift..
Hej!
Prata med t.ex. din bank, de kan hänvisa till en bra jurist. Vill ni bara skriva ett vanligt samboavtal, så finns det färdiga mallar att köpa i bokhandeln.
Vi tog dock hjälp av bankens jurist när vi köpte hus, då sambon har barn sen innan. Det är mkt man inte vet och förstår sig på!!
Lycka till!
kanske har särkullsbarn o vill göra nån speciell uppdelning av vissa saker?...
Notarius publicus
Ruda:
vad är det för speciellt man ska tänka på när sambon har barn sedan innan? Jag är i samma sits, å tycker att det känns lite läskigt, om det skulle hända min smabo något å så där...Hoppas inte!!
Änglapingla:
Det är rätt mkt som man inte har nån aning om när det gäller särkullbarn. Man ska ju absolut inte avskräckas från en sån kille, men det blir ju lite bökigare när man slår sina påsar ihop!
När vi köpte hus så fick vi hjälp att skriva testamente, för att jag inte ska mista allt om det skulle hända min sambo något. Vid separation är det sambolagen som gäller, men om han skulle förolyckas så ska jag ärva honom i största möjliga mån, vilket är allt utom hans dotters laglott (arvsrätten). Om vi inte hade skrivit att jag är arvtagare, så mister jag hälften av allt vi äger tillsammans till hans dotter, vilket skulle innebära att jag inte skulle ha en möjlighet att ha nåt kvar (huset, bilen). Om jag sen skulle sälja huset, så ska hans dotter dock ha en del av den ev vinsten.
Ååhh, vad snurrigt! Men i stora drag är det så iaf.
När vi skrev testamentet sa även juristen att det blir mkt besvärligare om vi skaffar gemensamma barn, eftersom min sambo då har 2 särkullbarn. Då är egentligen det enda (iaf det enklaste) alternativet att gifta sig. Så nu går vi i valet och kvalet när man ska slå till och knyta hymens band!
Hoppas du blev lite klokare!
Vi skrev "sambokontrakt" eller snarare ett testamente när vi ännu var ogifta. Gick till en jurist och gjorde detta.
Där reglerades vem som ärvde vem...eftersom vi ägde huset tillsammans men inte var gifta så skrev vi att vi ärvde varandra, så inte våra föräldrar ärvde om en av oss mot förmodan skulle gå bort. Sedan testamenterade vi, ifall vi båda skulle förolyckas och inte hade egna barn, så att syskon, ev syskonbarn skulle ärva direkt.
Nu är pappret ogiltigt då vi gift oss, men detta var lite av innehållet.
Lycka till!
Itis:
Precis som ni har vi också gjort, hehe, även om det inte framgår av vad jag skrivit ovan!
Den enda skillnaden är väl att min sambos dotter ska ha sin arvslott, annars ärver jag allt. Men som sagt, nu när vi väntar ett gemensamt barn så måste vi gifta oss för att det ska fungera!
Ruda: Läste först nu vad du hade skrivit :) En sak reagerade jag på, din jurist hade sagt att din sambo nu skulle få två särkullebarn...men erat gemensamma räknas väl som bröstarvinge, inte särkullebarn som hans dotter sedan tidigare förhållande är. Eller har jag fel?
Itis:
Nej, som vi förstått det så är även vårt gemensamma barn hans särkullbarn. Men jag är inte säker!
Himla struligt är det iaf, när en har barn sen innan och man köper t.ex. hus och bil ihop. Men, men kärleken övervinner allt, eller hur?
Ltis
Nej barn från förra förhållande/äktenskap ÄR bröstarvinge.
Jag o min storasyster är bröstarvinge även om pappa är omgifte o fick 3 "ny" barn med sin fru.
Så vi ärver ca 50% från pappa o ca 50% går till hans fru sen sen delar ut till 3 barn först när hon är död.
(jag är osäker på siffror)
Men det beror på OM han skrev på nåt papper som säger att vi 3 (eller 5) ska dela på lika mycket.
Man kan ordna så innan.
Men jag är tveksam att han tänker så.