• Sicali

Kan materiella saker få känslor eller uppfatta dem?

Jag verkligen verkligen HATAR, AVSKYR vår dator. Vi har haft den i ca tre år och inder den tiden har den betett sig minst sagt underligt. Sitter jag framför den och försöker göra något så strular den, om jag så försöker tio ggr... Så den elfte gången komemr sambon och tittar på och då fungerar det plötsligt hur fint som helst. Sitter sambon framför den så strular den inte, så komemr jag och sätter mig och genast strular den en massa, och då gör jag ändå ingenting annorlunda mot vad han gjort precis innan. Nu tror ni inte på det här men det är sant, sambon hålelr själv med och tycker det är konstigt och vi har provat detta flera ggr med samma resultat. Jag börjar undra om en dator verkligen kan känna för olika personer som använder den.

• Svar på tråden Kan materiella saker få känslor eller uppfatta dem?
  • alexis2006

Hihi, jadu.. jag tycker att det stämmer till viss del.. vår bil, en fin BMW har inget annat än strulat. I somras så spydde jag lite väl galla över den i telefon med en kompis. Sen la vi på och jag hoppade in i bilen för att åka in till stan.. och då går den sönder IGEN! Samma fel som förra gången, ett tändstift som skjuter ur toppen (?!!! eller nåt sånt) och det är visst rätt ovanligt..

Eller som i höstas när jag mådde dåligt efter förlossningen. Då dog alla mina blommor hemma.. hur mycket jag än pysslade om dem, vattnade och planterade om.. nu mår jag bra och det gör mina blommor också.

Så.. mm, jag är nog lite inne på samma spår. Eller så är det bara tillfälligheter. Vem vet? =)

Mamma till Alexis 2oo6-1o-18
  • LillaLulla

Ja, jag är också lite halvflummig och tror lite som er.

Min bil har alltid funkat perfekt. Lite problem ibland när maken körde, men när jag körde henne (jo, det är en hon) så gick hon hur bra som helst.

Men så i höstas blev min svärmor tvungen att låna henne en vecka. Och på första dagen så kraschar allt! Sen dess har bilen inte funkat som den ska, och maken hittar inget fel. Hon hoppar och rycker så man nästan flyger ut genom fönsterrutan. Hon går dock lite bättre när det är jag som sitter bakom ratten...

• puderpuff

Du får börja tycka om din dator, annars stänger den nog ner sig helt tillslut ;)

• R Franklin

Alternativt är att lugna ner sig och tänka igenom problemet rationellt istället så skall ni se att det fungerar precis som vanligt

• SkåneP

"Jag börjar undra om en dator verkligen kan känna för olika personer som använder den. "

Nej, datorer föraktar alla precis lika mycket.

• Gibiesmamma

xoduse: blommor e väl inte materiella ting?

• Victoria82

Detta är en generalisering.

Datorn fungerar så att allt den behöver göra ställs i en kö där vissa snabba uppgifter har förtur (ungefär som i snabbköpet). Problemet ligger i att våra "internetsidor" eller de andra saker vi gör, inte behandlas så snabbt. Vilket i sin tur gör att värden kan hinna ändras undertiden en sak bearbetas (som om priserna i affären skulle hinna ändras medans du står i kön till kassan). Kontentan blir att saker kan fungera en gång men en annan gång fungerar det inte, med till synes samma prarmetrar.

(MSN messenger verkar vara en sak som drar ned kraften på klenare datorer.)

• Sicali

puderpuff

Jag tycker inte om den och i februari åker den ut, jiiiipieee...
    Gissa om jag har längtat efter den dagen när jag får slänga den på tippen... Sambon villa ha kvar den som extradator eftersom den fungerar (not) men jag sa att han faktiskt fick välja mellan den och mig och då lovade han att skrota den...

• Johan

Datorer ska man vara snälla mot, de kan annars vara MYCKET elaka tillbaka och sluta fungera precis när man behöver den som mest.

• Sicali

Johan

Jo jag har förstått det De är en sort för sig, just datorer...

• angeldancer

Sicali, är det bara datorer eller är det andra elektronikprylar oxå? Anledningen att jag frågar är att många medialt begåvade personer har problem med elektronik och även magnetiska prylar. Känner en synsk tjej som inte ens kan ha vanligt armbandsur på sig för det visar aldrig rätt tid...

• Sicali

angeldancer

Datorn mest men jag har varit påväg att slänga ut både video och dvd ett par gånger med, gissa om sambon tycker det är roligt att retas

• Sicali

angeldancer

Måste bara berätta, a.n.g det du sa. Vi har nyligen hittat vår försvunna fjärrkontroll till tv:n... Sambon använder den hur enkelt som helst men när jag försöker fungerar den inte. Jag trycker på knapparna precis som han (hur svårt kan det vara liksom) men ingenting händer, så när han tar den igen och trycker är den helt som den ska. Så jäkla irriterande så du anar inte!

• Moder Jord

Materiella saker har ingen själ, så det tror jag väl inte....Fundersam

Det är i motvind och inte i medvind som en drake stiger!
Svar på tråden Kan materiella saker få känslor eller uppfatta dem?