• daphniamagna

Sorkpest / Sorkfeber

Min familj har blivit sjuka. Utom lillebror... Så dom började fundera på om det var sorkpest.
    Men vi vet inget om symptomen m.m

Någon som haft sorkpest eller vet något om det som vill dela med sig?

• Svar på tråden Sorkpest / Sorkfeber
  • Clavi

Detmär en virussjukdom sommoftast drabbar män. Kommer ofta när man städat ur någon gamma vind eller så eftersom viruset sprids via avföring.
    Symtomen är bla hög feber och njurpåverkan.

Varför misstänker man sorkfeber?

BF 070723
  • daphniamagna

Därför att inte lillebror har fått det och han är den enda som ej hanterar veden.

Varför drabbar det oftast män?

Min syster har nu också blivit sjuk. Dom har hög feber, ont i kroppen, njurar och så spyr dom. Men jag har aldrig sett det som ett symptom.. Alltså att man kräks.

• daphniamagna

Tack så mycket :)

Då kanske det inte är sorkfeber dom har då.
    Men det konstiga är då att min lillebror ej blivit sjuk och inte min systers sambo heller.. :/

• Starkast

Min kompis (kvinna) har precis haft sorkfeber. Hon var JÄTTESJUK. Det började med feber. Hon trodde det var en förkylning. Sen började hon kräkas. trodde det var influensan. sen fick hon diareér. på dag 5 eller 6 var hon så sjuk och uttorkad att det vart ambulansfärd till sjukhuset. Hon fick vätska och så. prover togs som visade att sjukdomen slagit ut njurarna. efter ett par dagar kom proverna som visade på sorkfeber. hon låg en vecka på sjukhus. spydde jättemycket. Nu är hon bättre, men njurproverna har vänt, men är fortfarande dåliga. Jag har ALDRIG sett någon så sjuk.

det finns även i damm, inte bara vid veden.
    Finns i hela landet, är vanligt i Norrland.
    I år är det epedimi på sorkfeber.

• Starkast

Det smittar INTE människa till människa, utan man måste andas in just de partiklarna som innehåller smittan.

• daphniamagna

Men då måste det ju vara sorkfeber då som dom har..

Kräktes hon utav att njurarna var utslagna?

• ModerBlå

Har aldrig hört att de drabbas främst män....här i västerbotten är det tydligen värst drabbat!

**ja ser det snöar**
  • daphniamagna

Ja, Västerbotten och Västernorrland är mest utsatta nu tror jag. Med tanke på klimatet som varit :/

Svar på tråden Sorkpest / Sorkfeber