• Mamma Anna

grrrr vi får inget lånelöfte

Jag blir så irriterad på dessa j*vla banker!

Grejen är den att vi just nu bor i en bostadsrätt men har hittat en ny lägnehet närmare stan som vi verkligen verkligen vill ha. Eftersom vi köpte vår lägenhet billigt kommer vi garanterat få ut minst 200 000 i vinst efter att vi har sålt den (lågt räknat), inga problem att betala handpenning och mäklare alltså.

Visningen äger inte rum förän i slutet på januari så för att vara på den säkra sidan tänkte vi fixa ett lånelöfte i god tid innan men det verkar helt kört.
    Min sambo har fast anställning sedan 97 och tjänar hyfsat bra, vi klarar oss utan problem, men eftersom jag pluggar på högskolan så räknas min inkomst som 0 kr. Att jag också har fast anställning på ett företag där jag just nu bara arbetar på somrarna är visst inget man tar hänsyn till i kalkylen.
    Dessutom har vi 2 bilar varav en ska säljas snart, inga andra lån än det på bostadsrätten och inga betalningsanmärkningar.

*suckar*

som student går det tydligen bra att hyra en svindyr studentlägenhet till överpris, men att köpa en billigare är visst uteslutet. Dessutom känner jag massor med folk som utan problem fått låna mer pengar än de klarar av att betala så jag fattar varför inte vi skulle kunna få ett lån.

Nej, i morgon ska det ringas till banken. Jag ska ha ett lånelöfte om jag så ska tjata mig till det. Vill inte ge upp den där mysiga lägenheten pga en massa byråkratiska bankmänniskor *surar*

• Svar på tråden grrrr vi får inget lånelöfte
  • JsN

Prata med fler banker! När vi köpte hus i somras fick vi väldigt olika bud från olika banker!

• MayaPiraya

Sök dig till bankerna på landet!
    Så fick vi vårt löfte efter att storstadsbanken hade nekat oss pga att min man var arbetslös.

• sarabengtsson

Hej hej!

Vi fick lånelöfte och vi har ingen lägenhet att sälja. Jag pluggar men har fast tjänst i botten (är bara tjänstledig). Har lån sen innan, så det låter jättekonstigt att ni inte skulle få låna.

• Dramaonline

Det kan gå ändå, bara man hittar nån, en person, med lite ansvar, att prata med. Och prata med olika banker.

Ibland är det trogen kund som räknas, ibland är det ny kund.

(Ibland går det till och med att bortse från en gammal betalningsanmärkning!)

• Anova

Håller med de som andra, gå inte till bara till en bank!
    Jag vet en del som fått lån även om en studerar.. Det de har gjort är att gjort kalkyler på återbetalning och visat att de klarar av att betala tillbaka lånet med den inkomst de har.

• Mamma Anna

Tack för uppmuntran. Klart vi ska gå till flera banker, men man vill ju gärna ha så bra ränta som möjligt. nu har jag lagt ner projektet för idag, man msåte ju plugga också.
    Håll tummarna för att vi får lånelöftet och lägenheten

• emsipemsi

Jag skulle anta att orsaken till att de inte vill ge lånelöfte, är att de inte vet vilken säkerhet (dvs. vilken lägenhet) ni kommer att ha för lånet.

Samma sak skedde för oss vill jag minnas. Vi fick ingen lånelöfte, däremot fick vi lån när banken såg vilket/vilka hus vi ville låna till. Kan det inte vara så också?

Och naturligtvis spelar det in vilken bank man vänder sig till.

• Esping

Jag vill minnas från min tid på bank att man som en första koll i princip körde ett program som rasslade fram ett ja eller ett nej. Det vägde in ett antal faktorer och att en av två låntagare inte har någon eg inkomst skulle nog kunna vara en sån sak som ger ett 'maskinellt' nej. Men sen gjorde man ju en mer 'mänsklig' bedömning då man tog med i beräkningen mer det som du anger, såsom extrainkomster och att en bil ska säljas och sånt. Så prata med banken är mitt tips

• Erika Martinas mamma

Inte alla banker är generösa med lånelöften. Föreningssparbanken fick jag mitt lånelöfte av, kanske inte det bästa räntan, men jag kan inte klaga, senast betalade jag 3,1% för mitt rörliga bolån.

• NinaFina

Säger som de andra: kolla med flera olika banker! Och ställ dem mot varandra för att pressa ner räntorna. Vi fick ner räntorna på våra villalån betydligt genom att pressa bankerna lite. Dessutom förhandlade vi bort topplånet (det som var kvar efter att vi betalat in en del) så det går att göra en bra "deal" med dem om man är tuff! Att du studerar ska inte ha någon betydelse om du har en fast tjänst i botten.

Lycka till med lgh-köpet!

• dexterswife

När vi köpte vårt hus fick vi lånelöfte enbart på min mans lön, jag jobbade bara enstaka timmar och hade ingen annan ersättning!

• sisley

Om det är Föreningssparbanken ni vänt er till så kan jag säga att INGEN jag känner har fått lånelöfte av dem men har senare fått lånelöfte av andra banker. Min pappa blev t o m nekad att gå i borgen för min bror på ett fjuttlån, trots bra inkomst och inga anmärkningar... Han blev också senare godkänd utan problem av en annan bank. De är omöjliga, minst sagt!

Hoppas att det löser sig för er!

• dexterswife

Vi fick ovanstående lånelöfte/lån hos Föreningssparbanken.

• Dramaonline

Det är Föreningssparbanken som var generösa mot oss. (Fast vi har ju dubbla inkomster, så det räknas kanske inte)

Mina föräldrar fick ja från Föreningssparbanken när de fått nej från andra banker, men det var ju 25 år sen, innan sammanslagningen.

Mina vänner fick lånelöfte och lån till sitt hus, fastän hon studerade. Han sökte själv, på sin egen inkomst. Men de hade kontantinsats.

• decemberflicka

Va konstigt!
    Min sambos syster pluggar på folkhögskola och hennes sambo är alldeles nyutexaminerad, men fick ändå låna pengar! Hmm...sök dig till en annan bank!!

Lycka till!

/C

• extremlängtan

vad surt! vi behövde inte blanda in mig i bilden (jag pluggar) men fick ändå lånelöfte på direkten. skumt!

lycka till!!!

• Mamma Anna

vi har bestämt oss för att bo kvar där vi bor ett tag till, (billigt blir det ju iallafall) och spara ihop till en _rejäl_ kontantinsats tills det blir dags att flytta, förhoppningsvis om två år ungefär då jag har pluggat klart.

Svar på tråden grrrr vi får inget lånelöfte