• BimBim o Knorrans Mamma

Ok att min katt är ute i 12 minusgrader???

Undrar om det finns några "katt experter" här som kan svara på en fråga om min kisse.
    Har en katt som är 8 mån.
    Hon är utekatt och har ALLTID varit sen vi tog henne vid 12 veckor.
    Hon har ett litet trähus som dock inte är isolerat men med massa filtar o mys i. Men där inne är hon aldrig.
    Utan hon sover oftast under en veranda vi har vid ingången till huset.
    Är hon själv som hittat det "sovstället". är ingen värme där eller nåt.
    Sen har hon tillgång till att gå in i vedbon om hon vill. Där är ju vindstilla men inte varmt.
    Sen i ett stort förråd/stall dock ingen värme eller hästar i. Där ligger hon ibland på ett innertak som det är massa isolering på bla. Så där är väl lite varmare kanske.

Tog in henne idag eftersom det nu är 12 minus ute. Tyckte synd om henne om hon skulle va ute inatt.
    Tog in en kattlåda och filt i pannrummet där det är varmt o skönt o gav henne massa god o lite fetare mat. Hon åt bara o drack vatten sen ville hon ut. Hon vägrar ju va inne.
    Hon är inte direkt tjock heller och pälsen är ganska tunn ändå tycker jag.
    Klarar hon detta vädret?
    Är ju hennes första vinter och snön har ju precis kommit hit. har ju varit plusgrader hela vintern här annars.
    Kan ju inte TVINGA henne att va instängd i pannrummet heller.
    Nån annanstans inomhus kan hon ej vara pga allergi.
    Och hon vill inte va inne alls för hon springer ju mot ytterdörren jämt ändå.

Nån som vet?
    (¯`°?.¸ ♥ Bebis i magen Vecka 30 ♥ ¸.?°´¯)
  • Svar på tråden Ok att min katt är ute i 12 minusgrader???
  • slovenly

kan inte tänka mej att det är nån större fara så länge hon vill vara ute! huvudsaken är ju att du erbjuder värme lite då å då!! Flört

Bebbe i magen BF 17/2 -07
    slovenly skrev 2007-01-23 00:41:42 följande:
    kan inte tänka mej att det är nån större fara så länge hon vill vara ute! huvudsaken är ju att du erbjuder värme lite då å då!! Bebbe i magen BF 17/2 -07
    Okej. Nä jag hoppas det iaf.
    Men jag vet ju iof inte om hon skulle vilja va inne egentligen men att hon är rädd för att vara inne med eftersom hon aldrig fått vara det innan..
    Men får testa ta in henne o ge henne mat ett par ggr/dag o se om hon vill stanna inne eller gå ut då
  • slovenly

låter som en bra deal!!

Bebbe i magen BF 17/2 -07
  • jendan

Hej
    mina tre katter som har varit inne katter men som nu när vi bor på landet är ute,
    dom vill inte vara inne på natten men på dagen kommer dom gärna in och myser
    på natten händer det väl så mycket roligt ute så då är dom hellere ute dom har fritt val vi har kattlucka så dom gör som dom vill, men igår kväll gick dom ut i -15grader och kom in i morse, man hör tydligt när dom kommer och går
    det är ingen fara att katten är ute den hittar alltid ett varmt gosigt ställe att vara på och att den inte ligger i trähuset är inte så konstigt för dom vill ju kunna se och höra allt och ligger dom i ett litet hus då gör dom ju inte det mina katter väljer att ligga i isolering på vedbods vinden och dom ligger mot dörröppningen, jag brukar gå upp dit med mat och vatten ibland om jag känner mig osäker om det är kallt eller väldigt varmt ute

• Ozone

jendan: Kattlucka har vi oxå tänkt skaffa, vore onekligen bekvämt nattetid då våran hankatt slänger sig på fönstret när han vill in, hehe, men min fråga är; blir det inte drag ifrån luckan? eller är den tät?

• jendan

vi har två luckor, en som dom kommer in i grovingången genom sen en andra in i huset så första luckan hinner slå igen innan dom är framme vid andra så för oss drar det inte
    luckorna som finns nu är ju väldigt bra dom brukar vara täta och fina
    den första som sitter i ytterdörren på grovingången är en gammal som dom förra ägarna satte in, sen köpte vi en till och satte i innerdörren för innan hade vi drag från lucka ett nu är det inget drag där
    hoppas du förståd mitt mumel

Lucka skulle ju va jättebra men hjälper ju inte i vårt fall. För hon kan ju inte va lös inne i huset. Sambon är ju jätteallergisk.
    Så pannrummet är det enda ställe inne hon kan få va på. Och då hjälper ju inte kattlucka tyvärr.

• Skärgårdsfru

Låt henne gå ut om hon nu vill det. Förhoppningsvis säger hon till om hon vill in. Håll koll på henne bara så hon verkar må okej. Om hon ska komma in i pannrummet, bor hon själv där då eller vad? För om hon inte får sällskap så kan jag ju förstå att hon hellre är ute.

• Skogsjäntan

Vi har haft ca 20 minus i natt. Andra vintrar har det varit så kallt som 25-30 minusgrader. Men våra katter är ute. De lider inte. De går tom ut frivilligt på nätterna. Om de är inne så får vi gå upp mitt i natten för att de står och skriker vid dörren så lider tror jag inte att de gör. De har en vedbod att vara i med massor av filtar och mys som du beskrev det

Ett tips jag kan ge som vi använder oss av är att göra eller köpa färdiga lådor av cellplast, skära upp ett in-/utgångshål. Lägg i en varm filt så har du ett isolerat katthus däör din katt kan hålla värmen. Sådana lådor har vi stående i vedboden och det är väldigt uppskattat.

Svar på tråden Ok att min katt är ute i 12 minusgrader???