• Anonym (undrar...)

Kan man leasa bil i sitt eget företag om man som privatperson har bet.anm???

Precis vad som står...vi har ett nystartat företag o skulle behöva en bil till föruton själva transportbilen...nån som vet hur man går tillväga då,,om man leasar via egna företaget om man har bet anm som privat person..??
    Eller har nån nåt tips om vart man kan ringa o forska i saken..??

• Svar på tråden Kan man leasa bil i sitt eget företag om man som privatperson har bet.anm???
  • Axels och Annies mamma

Om det är företaget som står för leasingen borde det inte vara några problem, skall du köra den privat så glöm ej att ta upp förmånen av tjänstebil till beskattning. Jag kan tänka mig att det företaget som leasar ut bilen kommer att ta upplysning på företaget för att kolla så att det kan betala.

Lev livet nu, imorgon kan det vara för sent!
  • Anonym (undrar...)

Ja..det är företaget som ska stå för leasingen,,då vi vi behöver en bil för att åka o kika på jobb o dyl,,har just nu bara min mans arbets pickis...
    Men då borde det funka....

• Snärtan

Hej!

Jag tror det beror på vilken företagsform du har, är det enskild firma tror jag att det kan bli problem då enskild firma=du som privatperson. Om det är ett Aktiebolag så ska det inte vara några problem.
    När det gäller Handelsbolag så vet jag inte riktigt!

• Vixen

Handelsbolag eller enskild firma funkar inte, då du/ni personligen är ansvariga för företagets skulder. Har ni ett AB däremot så är det inga problem.

• Anonym (undrar...)

Vi har ett kommandit bolag.....

• Anonym

Kommanditbolag= kört då med. egentligen samma som handlsbolag

• Anonym (undrar...)

Fast det är en egen juridisk person??
    Vi har ju mob abonnemang o dyl på företaget??
    Men får inte stå som privatperson på det...

• Vixen

Ja, egen juridisk person, men det är fortfarnade ägarna (minst 1 iallafall) som har obegränsat ansvar för företagets skulder även i kommanditbolag om jag minns rätt. (är inte så haj på just kommanditbolagsformen)

Finns det någon möjlighet för er att skaffa en en borgenär? Då borde det inte vara några problem.
    Vet inte om det funkar att den av er som inte har bet.anm kan vara det eller om det måste vara någon som ej är delägare i bolaget?

Skattis, eller bolagsverket kanske kan svara på sånt här? Du kan ju testa och alltid ringa dem.

• Anonym (undrar...)

JA...var bara nyfiken på hur man kunde göra,,,e inte så haj på det här själv,,,karln skulle kika på det här i veckan,,,men ska nog ringa revisorn o kolla,,,,,
    Tusen tack för svaren!!!!!

• Cheesus

Det är bara att glömma en leasingbil i ett KB med betalningsanmärkningar.

Jag har själv ett AB och när det var nystartat hade jag personligen betalningsanmärkningar och det var nästintill kört att ens få ett eget mobilabb på firman innan betalningsanmärkningen var väck.

Så tyvärr. Det blir ingen bil skulle jag tro. Även om man kan hoppas.

Förutom det så tycker jag ni ska omvandla firman till ett aktiebolag direkt. Att köra enskilda firmor, KB och HB är bara rent och skärt vansinne. En alldeles för stor risk för personliga skulder.

Ett aktiebolag är inte hela världen att skaffa sig.

• Anonym (undrar...)

hur ändrar man det??

Svar på tråden Kan man leasa bil i sitt eget företag om man som privatperson har bet.anm???