• muminmamma

Hjärnstamsaudiometri

Puh...vilket svårt ord...

Min son har fått en remiss till en sådan, och då undrar jag:

Är det någon här som gjort sån, på sig själv eller sitt barn?
    Hur går det till?

• Svar på tråden Hjärnstamsaudiometri
  • Eldo

Hej!
    Vår son har gjort hjärnstamsaudiometri. Han var 6 månader då.
    De fäster elektroder på huvudet (som ett EEG) och så får barnet sova i ett ljudisolerat rum. Hm, har för mig att han fick "öronproppar" med ljud i.
    Smidigt och lätt...när sonen väl somnade så att de kunde börja :)

• AmAnna

Vår kille ska oxå göra det under våren. Först ska han få rör inop i bägge öronen pga av vätska bakom trumhinnan på bägge öronen. Sen efter det ska de utreda hans hörsel med olika tester blan. då hjärnstamsaudiometri.
    Han är 13 mån.

Eldo: det låter som en enkel o smidig undersökning då!? Måste de sova?

• Eldo

AmAnna
    Ja, det var väldigt enkelt och smidigt. Det svåra var att få sonen att somna.
    Jag är näst intill 100 på att de måste sova.
    Vår son har också rör. Innan hjärnstamsaudiometrin hade han gjort två "vanliga" hörseltester som sa att han inte hade någon hörsel på ena örat och nästan ingen på det andra. Men, han hade mycket vätska bakom trumhinnorna och hjärnstamsaudiometrin visade att det var vätskan som var boven.

• AmAnna

Eldo:
    Okej, får väl trötta ut sonen innan undersökningen så han kanske somnar lättare
    Skönt att det var vätskan då som spökade. Vår kille har haft vätska sen 6 mån i bägge öronen. Så jag hoppas det bara är vätskan som orsakar hans hörselnedsättning.

• muminmamma

Tack för era svar!

Jag hoppas nästan att han inte behöver sova...han kan vara lite krånglig med det...
    Men om han måste sova, hur länge? Hur lång tid tar undersökningen?

Svar på tråden Hjärnstamsaudiometri