• HelenB

Fick ni mindre mensvärk efter graviditeten?

Jag har haft hemsk mensvärk i alla år (såpass att jag får åka in till akuten och få morfin). Nu har jag fått mina juveler för 1 mån sedan och antar att det snart är dax för mens igen (avslaget slut). Jag har hört av så många nu att mensvärk blir mindre efter man varit gravid? Hur stämde det för er?

• Svar på tråden Fick ni mindre mensvärk efter graviditeten?
  • Thèresé  1982

Min blev värre än innan efter första graviditeten och nu efter andra barnet är den ännu värre.

• Linny

ja, jag känner knappt nåt och hade jätteont innan..

Men det tog lång tid innan min mens kom tillbaka. Först helammade jag ju i 6 månader och delammade till han var 10 månader. Men sedan tog det nog ytterligare 2-3 månader innan det kom tillbaka. Sonen är nu 17 månader och den kommer inte riktigt när den ska och inte speciellt regelbundet (trots p-piller). Men det känns ingenting

• Begga

Försvann helt och hållet hos mig !! Hade mycket starka meds för att hantera mensvärk förut. Blöder också betydligt mindre än innan grav/förl (3 dagar istället för 7)

• Sencha

Jag har alltid haft ont. Många gånger har jag spytt som en konsekvens av det mensonda. Det har dock inte varit värre än att jag "överlevt" med Ipren.

För mig blev det bättre efter graviditet/förlossning. Speciellt första halvåret efter att jag fått tillbaka mensen var det mycket bättre, men fortfarande (2,5 år sedan jag fick tillbaka mensen) är det betydligt mildare än före graviditeten.

• RonjaRovardotter

Jag är så glad, jag känner inte ett smack. Jag har tuppat av ett par gånger för smärtan, inte så att jag har fått åka in och fått morfin. Men jag har legat avsvimmad på badrumsgolvet ett par gånger. Samt att jag blev väldigt sjuk, spydde och fick diarré. Allt det där är som bortblåst efter att sonen föddes.
    Men det är olika för alla.

• Helly78

det blev värre efter gravidiet, fy fabian vad det gjorde ont. Det tog kanske 6-7 månader det blev allt mindre mensvärk..

• trebarsmamma

jo jag hadde jätte ont när jag hadde mens innan jag fick barn..sen har jag typ inge alls ...jätte skönt

• HelenB

Oj vad olika.. Vissa fick markant mkt mindre och vissa MER! Det sistnämnda dödar mig.. om det blir mer. Håller verkligen tummarna här nu!

• Nalle Puh73

Betydligt bättre, nu räcker det med dubbla panodil för att jag ska fungera. Tidigare så åt jag dubbla panodil, pronaxen och 100 mg dexofen och ändå stod jag knappt på fötterna. Däremot blöder jag mer nu än tidigare och det var alldeles nog mycket innan. Inte kul alls, men värken är bra mycket bättre nu. Håller tummarna åt dig.

• Sencha

Ni som har fått värre EFTER graviditeten - hur mycket mensvärk hade ni innan?

• Amathea

Jag har haft sån enorm mensvärk så jag svimmat innan jag fick barnen...
    men nu efter så har det varit STOOR skillnad.
    Jag har fortfarande vldigt ont, men kan iaf fungera som människa.

Amathea - Mamma till Jonas o Miranda födda i v 24+4
  • Beatrize74

Jag hade också otrolig mensvärk innan jag födde barn. Åt Naprosyn mot värken, men knappt det hjälpte.

Har INGET efter, snarare att det gör mer molont vid ägglossningen, men inte i övrigt!

• Asgaya

Ingen mensvärk efter barn. har inte de minsta känning om att den ens är på väg utan den bara kommer. Men som tur är har mensen blivit regelbunden nu så jag vet på dagen när det är dags.

• queenpepsi

Hade ganska ordentlig mensvärk före jag födde Alex (fick ta värktablett första dan/natten). Nu har jag haft mens i ung. ett halvår efter att hans föddes och har inte haft nån mensvärk alls, den försvann helt o hållet!!! Är otroligt glad så klart! Det kommer dock mycket mer blod nu och jag blöder längre - men hellre det än värken.

• queenpepsi

Hade ganska ordentlig mensvärk före jag födde Alex (fick ta värktablett första dan/natten). Nu har jag haft mens i ung. ett halvår efter att hans föddes och har inte haft nån mensvärk alls, den försvann helt o hållet!!! Är otroligt glad så klart! Det kommer dock mycket mer blod nu och jag blöder längre - men hellre det än värken.

• queenpepsi

Ha ha, Alex tyckte visst att mammas inlägg var så bra att det skulle visas två gågner :)

Svar på tråden Fick ni mindre mensvärk efter graviditeten?