• Anonym (Orolig)

Cellförändringar och blödningar

Hej,

Nu är jag orolig - kan någon med erfarenhet kanske bidra... Fick för en vecka sedan svar på mitt cellprov. Det stod att jag hade förändringar som behövde utredas ytterligare och eventuellt behandlas och så hade jag en remiss till gynekolog. Vad betyder detta? Ska det inte stå vilken typ av förändringar jag har - det finns ju olika grader. Varför blev jag direkt inbokad på gyn och inte på ett ytterligare cellprov som ju verkar vara vanligt? Jag har ringt vårdcentralen jag var på och de säger att de inte får reda på vilken typ av förändringar det rör sig om. Jag har haft cellförändringar tidigare (1998) och fick då ta bort en bit av livmodertappen. Jag födde en dotter i dec-05 och fick svåra och djupa bristningar då -kan det orsaka cellförändringar? I mars var jag på ultraljudsundersökning eftersom jag kände lite obehag i livmodertrakten men då såg man inget ovanligt - obehaget försvann. Sedan februari -06 äter jag cerazette. Det har inte varit några större problem - inga mellanblödningar eller så men nu har jag helt plötsligt haft mens i 2 veckor!!! kan man helt plötsligt få sådana rubbningar om man inte haft problem förut. Tänk om det har med cellförändringarna att göra... Vore så tacksam för erfarenheter eller annan information som ni har att dela med er av...

• Svar på tråden Cellförändringar och blödningar
  • Anonym (fundersam)

Hej !
    Jag fick precis som du ett sånt brev efter min undersökning. Ska dit i feb. Har fått många bra och olika svar i den tråden jasg startade då.  Någon som fått negativa besked efter gyn. cellprovtagning?
    Har ingen erfarenhet själv, men hoppas det går bra för dig!! Ring till din gynekolog eller VC och fråga! Säg att du är orolig över de här sambanden och fråga dem. Det skulle jag ha gjort.
    Kram o Lycka till!

• Anonym (väninna)

HEJ!
    Vill inte skrämma dig, men tyvärr har jag en väninna som drabbades av just kraftiga långa blödningar i smaband med mens. När det skett andra gången gick hon iväg t bm som tog cellprov, fick besked om cellförändringar. undersökningar o en konicering var hennes besked. men det blev aldrig någon konicering, där var en tumör Nu hoppas jag verkligen att det inte är så för dig utan som för min andra väninna som hade cellförändringar, hennes försvann efter ett år. under detta året fick hon ta ut spiralen o käka ett par olika sorets pencillin o gå på koll var 3:e månad.
    Så nu håller vi tummarna att dina förändringar har upptäckts i tid o e lätt bahandlade. Upptäcks cancer i tidigt skede har man goda chanser, men när en tumör väl börjat växa där så växer den fort hade min första väninna fått veta. hon har nu behandling med cytostatika o strålning.
    När man gör cellprov ska man be den som utför den att skrapa ordentligt har jag fått lära mig nu, tydligen kan man ha gropar där cellförändringarna kna "gömma" sig, första väninnan hade gjort cellprov 3 år tidigare som då var ok, men läkaren säger nu att så längt gånget de är på henne hinner det inte bli på 3år så hon har haft förändringar redan för 3 år sen som inte visade sig

• Anonym (ja me)

Jag fick oxå ett brev hem om att de hade hittat cellförändringar som behövde vidareutredas. Jag ringde då upp dom för att fråga om vilken grad det var på dem men de svarade att de inte kunde se det utan att göra en kolpioskopi. Jag fick göra kolpioskopin å då ¨åg de att det endast var lätta förändringar! Ska tebax om 6 månader för att se om de växt bort av sig självt vilket jag hoppas på!

Svar på tråden Cellförändringar och blödningar