Laminat v.s klinker!!
Nå, vad säger ni. Vad föredrar ni? För-, nackdelar?
Det ska vara golvvärme under och golvet ska ligga i ett kök.
Nå, vad säger ni. Vad föredrar ni? För-, nackdelar?
Det ska vara golvvärme under och golvet ska ligga i ett kök.
Laminat är alltid laminat och ger inte den riktigt "äkta" känslan tycker jag som ett riktigt trägolv eller klinkers ger men samtidigt finns det massor av jätte fina laminatgolv på marknaden. Laminat kan bli lite "klapprigt", platsigt etc. Klinkers är väldigt hårt, allt går sönder om man tappar det och vill det sig riktigt illa kan en klinkersplatta gå sönder också om man tappar något tungt. Laminat är i fogarna känsligt för vatten och kan "resa" sig om vatten får ligga ett tag. Detta kan hända om man t ex har vattenskål på golvet till något husdjur. Laminat rekomenderas inte i kök enligt "vår" golvbutik. Klinkers är ju väldigt snyggt. Vi hade samma funderingar till vårt nya kök och vi ska lägga ekparkett vilket inte heller rekomenderas till kök men många lägger både det och laminat iallafall. "Vår" butik rekomenderade endast klinkers... Lite svamligt svar blev det. Ta det ni känner för!!
Fördelen med klinkers är ju att det gör inget ifall det kommer vatten på golvet. Men det kan däremot vara lite jobbigare att rengöra. Vet inte vad det finns i Sverige, men åtminstone här i Finland har vissa tillverkare tillsatsämnen som man blandar i fogmassan för att den ska bli slätare, mer kompakt och ha mindre porer och ojämnheter, vilket innebär att det fastnar mindre smuts i fogarna
Vissa laminatgolv ska man vara väldigt försiktiga med gällande vattenstänk eftersom det kan komma in vatten mellan själva laminatytan och basmaterialet (om du förstår vad jag menar) vilket gör att laminatet blir ojämnt och serut som om det skulle finnas luftbubblor under ytan. Detta beror väldigt mycket på tillverkare och prisklass, vissa är mera fuktkänsliga än andra.
Mitt råd är att diskutera med personalen vid någon järnaffär. De borde kunna sina produkter så bra att de kan ge rekommendationer gällande materialval.
Tack för ditt svar. Inte alls svamligt.
Problemet är att jag och sambon inte har samma åsikt. Jag vill ha klinker, han vill ha laminat.
I det köket mina föräldrar hade när jag var liten, var det parkett. Snyggt, inte så kallt, men det blir så förstört, om jag inte minns helt fel.
I det köket vi har idag har vi plastmatta - aldrig igen!!
Fler synpunkter och argument för/mot är hjärtligt välkommet!
Caladhiel - tack för tipset! Vet inte heller hur det är här i Sverige, men det går ju att ta reda på.
Jag vill också veta!
Vi har varit inne på laminat men nu har jag läst så måga som är missnöjda med det...
Lägger man ett laminatgolv i en hall eller kök så brukar man säga att man ska försegla fogarna med silikon, just för att fukt inte ska komma ner där och förstöra. Min bror har precis gjort så i sin hall, pilligt, men osynligt resultat om man gör det korrekt.
Jag skulle aldrig välja att lägga in klinkers i köket hur snyggt jag än tycker att det är. Dels så är materialet så otroligt hårt och jag skulle tycka synd om våra kommande barn som skulle behöva krypa runt på det golvet och jag skulle vara livrädda för att dom skulle ramla. Sen finns även problemet att om man t.ex. tappar ett glas eller liknande så blir det rena expolosiner när det krossar mot golvet och glaset sprider sig precis över hela rummet.
Laminat har vi i nästan hela huset men det är oxå nånting som vi kommer försöka byta ut allteftersom. Visst, det är snyggt och tåligt men tyvärr är det kallt och "dött". Jag vill istället lägga in ett riktigt trägolv i hela huset vilket ger en betdydligt varmare känsla plus att det känns mer... äkta. En till fördel med riktigt trägolv är ju att man kan slipa upp det ifall det blir skador på det.
magnus07 - Det trägolv ni funderar på, är det behandlat eller obehandlat? Vi har nämligen obehandlat trägolv i vissa rum och det är jättelätt att slipa om, men minsta lilla vatten på det, så sväller det upp och blir fläckar...
För/nackdelar med trägolv?
vi har också precis samma problem och funderingar. Idag ligger en urtråkig plastmatta i köket som bara måste bort. Visst är det superpraktiskt när man har småbarn men huva så fult det är. Vi var först inne på klinikers men har ändrat oss pga det som sagts ovan. Klinikers är stenhårt för små ben och knän att ramla på, för att inte tala om huvudet ifall de står på näsan och snubblar. Vi har nog bestämt oss för ett riktigt trägolv, lamniat i all ära men som sagts, det är plastigt och klapprigt, väljer man dessutom en billigare sort kan det lätt bli fuktskador och annat. Dessutom är det inte slipbart, när det är fult är det bara att riva ut det och lägga nytt.
Fördelen med ett riktigt trägolv är att det faktiskt går att slipa, oftast två eller tre ggr beroende på tjockleken. VÄljer man dessutom ett golv som inte är alltför billigt utan med lite kvalitet, är det rätt tåligt och man kan spilla på det utan att få panik, bara att torka upp. Så tänker vi.
I vårt kök har vi laminat som ser ut som klinkers. Och det ser faktiskt ut som klinkers på riktigt
Man måste känna på det för att märka skillnaden. Vi är mycket nöjda med det. Riktiga klinkers hade förstås varit skitsnyggt men inte så kul när man har småbarn som kastar grejjor och har mjuka skallar. Trälaminat hade jag nog inte lagt i ett kök och plastmatta var vi trötta på så för oss var det var "klinkerslaminat" ett bra alternativ.
Jag röstar på trä ("vanlig" parkett). Är inte förtjust i klinkers annat än i badrum och ev i en hall och kanske i tvättstugan och laminat tycker jag är gräsligt. Vi hade ekparkett i vårt förra kök och det blev inte förstört det minsta.
Klinker, snyggast och lätt att sköta