• Jannamia

Gott recept på köttfärsås gjord av älgfärs?

Någon som har ett gott recept på köttfärsås gjord av älgfärs?

• Svar på tråden Gott recept på köttfärsås gjord av älgfärs?
  • trötter22

åhh det vill jag åxå ha. brukar göra lika som på alla andra djur

• ludenben

lite rödvin och enbär i. gott som fan

• Jannamia

Kan man göra som en vanlig köttfärssås men med enbär och timjan i.  Vad tror ni?

• ludenben

jag brukar det. alltså vanlig köttfärsås. vi har ofta älgfärs för gubben jagar. brukar ta lite creme fraishe i. lite svamp, vin, viltfond, enbär. mumsens det.

• Merenwen

Vi brukar göra vanlig köttfärs (lök, färs, svamp, tomat (eller ketchup och créme fraishe), salt och peppar).

• AnnaK

Köttfärssås & Spaghetti

400 g älgfärs

1 gul lök

1 tärning köttbuljong

1 burk krossade tomater. [finkrossade]

1 msk tomatpuré

1 vitlöksklyfta

lite smör eller margarin

300-400 g Pasta [spaghetti]

Ost [parmesan]

kryddor

Hur göra:

Koka pastan precis som vanligt. Hacka löken och bryn den i lite smör i en stekpanna. När löken blivit glansig (strax innan den blir brun alltså) ska du lägga i köttfärsen. Se till att köttfärsen hinner få färg innan du häller på tomatkrossen och tomatpurén. I med köttbuljongen och pressa i vitlöken, salta och peppra. Till kryddning brukar jag ha några saker. Worchestersauce (en liten orange flaska, finns i de flesta små affär t.o.m. på mitt ICA Nära), Oregano, socker och Thai Chili Sauce. En liten nypa socker brukar framhäva mer smakler tycker jag. Det andra är bara att försiktigt hälla i röra runt och smaka. Jag brukar ta 5-10 droppar Worchestersauce och kanske ½ msk Thai Chili Sauce. Servera med pastan och strö på lite ost, då gärna parmesan.

• AnnaK

pastagratäng:

8 pers
    700-800 gra älgfärs
    2 pkt bacon (ca 2 hg)
    12 dl spiralmakaroner
    2 burkar creme fraiche
    6 msk chilisås (eller ketchup)
    2 st buljontärningar
    6 dl grädde
    1 påse riven ost (gratängost)

Bryn köttfärs och bacon - salta och krydda efter behov och slå sedan över det i en stor skål. Koka makaronerna som sedan slås över i samma skål.
    Koka ihop grädden, buljontärningarna och cremefraichen och tillsätt chilisåsen. När det har kokat ihop, slå över det i den stora skålen med köttfärsen, bacon och pastan. Rör ihop och krydda efter behag. Låt det sedan stå till det blir matsags. Häll innehållet i en långpanna modell större, strö den rivna ovsten över och grädda/gratinera i ugnen i ca 30 minuter i 225 graders värme

• AnnaK

Köttfärssås

400 g nöt- eller älgfärs
    2 gula lökar
    1 msk vetemjöl
    3-4 msk tomatpuré eller ketchup
    2 ½ dl vatten
    1 krm vit- eller svartpeppar
    1 tsk örtkryddor, tex. oregano, basilika eller timjan
    1 vitlöksklyfta
    soja

Skala och hacka löken, och fräs den tillsammans med köttfärsen i en stekpanna.
    Strö över vetemjöl och rör om. Tillsätt tomatpurén eller ketchupen samt vatten och kryddor. Låt koka ca 10 minuter under lock. Smaka av med soja och krossad vitlök.

Svar på tråden Gott recept på köttfärsås gjord av älgfärs?