• Nette

Natt tampong? vad hände med tampongsjukan?

Jag har hela min tonårstid fått höra om tampongsjukan och att det är sååå farligt att ha en tampong inne längre än 5 tim! Nu såg jag reklam för den NYA natt tampongen? Hur går det ihop? Någon som vet? / Nette

• Svar på tråden Natt tampong? vad hände med tampongsjukan?
  • Nette

HALLLLLÅ! man skriver ihop nattampong ju!!!

• Fru Indosaurie

jag har alltid tampong, är inte rädd för nån sjuka.

Tampongsjukan heter på medicinarspråk toxic shock syndrome, TSS. Den orsakas av ett gift som produceras av den del arter av den gula stafylokockbakterien. Sjukdomen blev känd på 1970-talet. De flesta som insjuknade var unga tjejer som hade mensperiod då de insjuknade och de flesta av dessa tjejer hade tampong. Därifrån kommer namnet tampongsjuka.

De flesta fall som inträffar i TSS har inget med mens och användning av tampong att göra.

• Lobu

Ja jag höjde lite på ögonbrynet när jag såg reklamen! har alltid hört att det inte är bra att ha tampong på natten.

• Tristanya

jag sover med tampong! men tänker ibland på att det kanske inte är så bra o ha den i en hel natt!.. men det går bra!

• Snirkel

Känner du någon som har haft tampongsjukan? Det gör inte jag. Jag känner inte ens någon som känner någon som har haft det. Det där hosades upp hysteriskt på 80-talet så man hade ju ångest om man råkade glömma tampongen i någon minut mer än fyra timmar.

Jag har läst artiklar om tjejer som fått tampongsjukan (under 80-tals skräckpropagandan) men de hade ju alla glömt tampongen i under flera dygn. Så jag tror inte att man är dödens död om man har tampongen i under en natt.

• Alle

Jag har alltid tampong hela tiden, annars skulle man kunna spåra mig genom staden....

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Nette

Men det står om tampongsjukan i följsedeln till dom

• Carro W

Jag reagerade med på reklamen.

Vet inte om tampongsjukan är överdriven men tanken på att ha en tampong inne i kanske 8-10 timmar *här skulle det varit en kräkgubbe om jag hade haft plus*...

• isisisis

Jag har aldrig tampong på natten.
    har också blivit uppläxad med att endast ha den i 3 timmar.
    Den torkar dessutom ut slemhinnorna om man inte blöder jättemycket,så jag alternerar med binda.

Svar på tråden Natt tampong? vad hände med tampongsjukan?