Bebis hjärtljud HÖGA, något fel då?
Hej och hå!
Har nu legat inne på sjukhuset från igår pgr av att jag mått så himla dåligt.
Magont, ryggont, illamående, frossa, Inga som helst sammandragningar.... ja, osv.
Hur som haver gjorde de ett CTG igår, och bebis hjärtljud låg på mellan 120-147 ungefär. Det var väääldigt lååågt tycker JAG eftersom Bäs inte Gillar banden som är fastspända över magen.
I vanliga fall brukar hjärtljuden vara kring 140-160 och rörelserna brukar vara väääldigt blå (Aerobicpass) när vi är på CTG.
Hur som haver, idag när vi då skulle göra CTG igen så var hjärtljuden på 160-180 och MASSOR av rörelser och man kunde tro att det var en alien påväg ut genom magen. Så jag fick vänta en stund för att de ville att bebis skulle lugna ner sig så de fick en vilopuls. Jo TJENARE sa jag, Lycka Till att få en vilopuls på det här busfröet!
Nästa CTG som togs hade pulsen gått ner lite... till 150-165! Och ÄNNU MER rörelser. (Den förstod inte riktigt min förklaring att den skulle NERÅT, inte UTÅT.)
Så nu måste vi tillbaka ikväll (vi fick permis) för att ta ett Nytt CTG och se om bebis lugnat ner sig. Ja, NU är den ganska lugn... men direkt banden sätts dit så blir det FULLT ÖS.
Men hur som haver är ju då min fråga:
Är det något farligt med att bebis är så AKTIV? Tänkte varför de vill att man ska komma tillbaka och så?
Kan även berätta att jag är i BF+8.
TACKSAM för svar!!
& fråga om ni inte förstår vad jag menar... lite rörig i huvudet just nu. =)