• amonii

Bebis hjärtljud HÖGA, något fel då?

Hej och hå!
    Har nu legat inne på sjukhuset från igår pgr av att jag mått så himla dåligt.
    Magont, ryggont, illamående, frossa, Inga som helst sammandragningar....  ja, osv.

Hur som haver gjorde de ett CTG igår, och bebis hjärtljud låg på mellan 120-147 ungefär. Det var väääldigt lååågt tycker JAG eftersom Bäs inte Gillar banden som är fastspända över magen.

I vanliga fall brukar hjärtljuden vara kring 140-160 och rörelserna brukar vara väääldigt blå (Aerobicpass) när vi är på CTG.

Hur som haver, idag när vi då skulle göra CTG igen så var hjärtljuden på 160-180 och MASSOR av rörelser och man kunde tro att det var en alien påväg ut genom magen. Så jag fick vänta en stund för att de ville att bebis skulle lugna ner sig så de fick en vilopuls. Jo TJENARE sa jag, Lycka Till att få en vilopuls på det här busfröet!

Nästa CTG som togs hade pulsen gått ner lite... till 150-165! Och ÄNNU MER rörelser. (Den förstod inte riktigt min förklaring att den skulle NERÅT, inte UTÅT.)

Så nu måste vi tillbaka ikväll (vi fick permis) för att ta ett Nytt CTG och se om bebis lugnat ner sig. Ja, NU är den ganska lugn... men direkt banden sätts dit så blir det FULLT ÖS.

Men hur som haver är ju då min fråga:
    Är det något farligt med att bebis är så AKTIV? Tänkte varför de vill att man ska komma tillbaka och så?

Kan även berätta att jag är i BF+8.

TACKSAM för svar!!
    & fråga om ni inte förstår vad jag menar... lite rörig i huvudet just nu. =)

kommsi kommsi lilla bäs...
  • Svar på tråden Bebis hjärtljud HÖGA, något fel då?
  • amonii

HJÄLP!!

• Blondelindis

Jag tror att dem vill att du ska komma tillbaka bara för att se så att inte hjärtljuden ligger på kanske 180 hela tiden,för det kan ju vara ett tecken på att bebisen kanske e lite stressad inne i magen el så el att den har bajsat i fostervattnet!Med tanke på att du har gått över tiden några dagar oxå.Jag tror inte att det är nån fara eftersom den var så aktiv just då när ni skulle ta ctg!Men dem gick ju ner efter en stund så jag tror inte att det är nåt!

Lycka till !!!!

• amonii

tack... hoppas det är så!

• Blondelindis

Dem sa ingenting om att det kanske blir prat om igångsättning ifall det visar sig att bebisen e lite stressad?DÅ kanske du har din bebis hos dig snart

Sen tänkte jag på det oxå,att bebisarna kan ju få lite högre hjärtljud ifall man själv har hög puls tex.Och det får alltid jag tex när man ska ta trycket mm.

• amonii

Dom sa ingenting om någonting... bara att dom ville se en vilopuls på bebisen... så...

åh, jag vill inte bli igångsatt faktiskt... har hört att värkarna blir OLIDLIGA då... Ännu värre än de vanliga värkarna!

• Blondelindis

Blir så irreterad när dem inte riktigt förklarar för en hur och varför!åh!
    Då blir man ju alltid nervös.
    Jag har oxå vart uppe en extra gång & fått göra ctg pga att min bebis hjärtljud skenade iväg när vi var hos bm upp emot 180 oxå,det har det gjort 2 ggr.
    Men det var ingen fara,men då sa dem iaf att dem ville kolla så att bebisen inte var stressad pga nåt.

Men min bebis blir väldigt ilsken när min bm trycker & klämmer på den så när hon tar hjärtljuden precis efter när hon klämt klart så ligger dem alltid lite högt sådär.

Jo det e ju klart att man vill att det ska sätta igång av sig självt så klart.

• amonii

Ja man är ju nojjig som det är! =)
    Blir inte bättre av att dom ska kolla "extra" noga..... utan någon anledning?
    Men samtidigt kanske de tänker "kanske igångsättning"... men vill inte ge mig förhoppningar eller göra mig nervös eller nåt.... så då säger dom inget. Kanske?

• Blondelindis

Det kan ju vara så men man tycker ju ändå att dem borde säga til dig hur dem tänker!
    Flera ggr jag oxå varit med om det där,dem babblar på & man fattar typ ingenting.
    Jobbigt att man själv måste ställa massa frågor tycker jag,dem borde ju förstå att man är nervös mm.

Jag blev jättenervös när min bebis hade för höga hjärtljud och blev ju inte direkt lugnare under timmen jag skulle vänta ute i väntrummet på mvc precis,hehe.Tyckte synd om min lille då när jag blev så stressad för jag ville ju inte stressa upp bebisen för mycket!
    Så ta du hand om dig nu ordentligt & vila...och vet du vad jag har märkt?
    Att ju mer jag sitter vid nätet & läser allt möjligt ju mer nojjig blir jag.

Min bm säger alltid till mig att det är ett gott tecken när man har en aktiv bebis i magen

När jag var så nervös då fär min lilles hjärtljud skrev jag oxå ett inlägg här och fick massa svar tillbaka om hjärtljud hit & dit och då lugnade jag ner mig direkt.
    Men en sak verkade rätt säker,dem flesta bebisar som hade legat med höga hjärtljud inne i magen visste vad dem ville när dem kom ut,haha.Lite attityd så....hihi.
    Så jag kunde bara skriva till svar att " jaha,då vet jag vad jag har att vänta" och då skrattade dem andra tjejerna!

Svar på tråden Bebis hjärtljud HÖGA, något fel då?