• mye

hjälp!!!!vägrar vätskeersättning

lilla nik vaknade och kräktes efter lunch. hon spyr HELA tiden och nu bara vägrar hon att dricka...hon har fattat koplingen mellan att svälja något och att detkommer upp. bvc har stängt! nån som har tips?

• Svar på tråden hjälp!!!!vägrar vätskeersättning
  • Röding

Ring sjukvårdsupplysningen eller sjukvårdsrådgivningen. Hur gammal är dottern? Om hon är tillräckligt gammal för att dricka läsk så kan du prova att ge henne lite cola. (Gärna lite avslagen).

Ring nu direkt eftersom det är MYCKET viktigt att hon får i sig vätska!

• Ylwis

ge vätskeersättningen på en sked var 5:eminut. kan smaksätta den med lite saft.
    hur gammal är barnet?

• Naimiez

Ring! Har du en spruta tar du och sprutar in i kindpåsen......Är hon under året måste du ringa. Uttorkning går VÄLDIGT fort! Lycka till!

• Jasusu

Ja ring in och hör efter med sjukvården först.

De brukar säga att man ska mata med sked var 5-10 minut.
    Inte stora mängder för då får man svårt att behålla
  • Ylwis

sen kan man ge isglass för att få i vätska,avslagen cola. vet du varför h*n kräks? feber?

• Vicke

Jag säger som dom andra. RING! Min dotter var precis lika dan i början utav dec. Hon vägrade allt hon var rädd för att dricka eftersom hon kopplade det med att spy. Vi åkte in aakut och blev inlaggda på barnavdelningen i ett isolerat rum i 2 dygn med dropp hon var helt uttorkad....

Lycka till och hoppas din lilla tjej snart mår bättre!!

• mye

vi försöker med vätskeersättningen men honspottar ut den vanligt vatten likadant maten spydde hon just upp...tack för hjälpen. jag ringde bvc men de skulle stänga nu så kl 17 kan jag ring nån läkar jour. hoppas allt går bra!
    ingen feber...fruktar VKS

• mile7008

Om du inte gjort det kan Du prova göra egen vätskeersättning (finns på sjukvårdsrådgivningen).
    Koka upp 1 liter vatten, 6 tsk socker och 1/2 tsk salt. (Noga med att inte ta för mkt salt)
    Låt kallna. Ge på tesked med jämna mellanrum.  Smakar inte lika *yuckon* som apotekets vätskeersättning. 
    Har fungerat bra på mina barn när de haft vinterkräksjuka etc.

• lilana

Ett tips som jag fått på sjukvårdsrådgivningen är att frysa iskuber (koka vattnet först). sedan kan man krossa dessa genom att lägga de i en handduk och bonka. låt henne sedan suga på de små flisorna. Ev kan du göra samma sak med svagt blandad saft, så blir det festligare.

• lilana

Oj, missade att hon var så lite, kanske inte så lämpligt att ge flisor då... Hmmm?

• Röding

Blanda saft i vätskeersättningen, så smakar den bättre. Det är viktigt att du får i henne vätska. Ge henne isglass, gärna på hemmagjord vätskeersättning blandat med saft. Har du ingen möjlighet att göra egen så köp ett stort paket med isglass. Försök INTE att ge henne något annat än flytande. Ingen mat alltså! Det är vätska hon behöver.

Läs gärna här:

www.vardguiden.se/Article.asp

Notera om hon kissar och om det verkar koncentrerat. (Är mörkare? Luktar mer?) Är hon pigg? Allmäntillståndet är viktigt.

Känner du att det blir jobbigt och du känner att du blir orolig, så ring till sjukvårdsrådgivningen i ditt landsting.

• mye

tack alla för allt tips. nu är hon på bättringsvägen men nu är jag den som är sjuk! men men!!!
    tack igen!

Svar på tråden hjälp!!!!vägrar vätskeersättning