• teha

Hur länge kan små valpar vara ensam?

Svägerskan har en papillon hane som hon hämtade i början av oktober och då var han 8 veckor gammal, hon lämnar honom små korta stunder. Det jag funderar på när kan man börja lämna dom längre? Hur många timmar kan man lämna en sån liten hund? Han brukar klara sig bra då hon lämnat honom och han lägger sig i sin stora hundbur och sover då.

• Svar på tråden Hur länge kan små valpar vara ensam?
  • Calylite

max ska en fullvuxewn vara ensammen 4 timmar, enligt lag tror ja de är 5 eller om det var 6 timmar. Men moralist tycker ja 4 är maxgränsen då man akn tänak själv vad en hund kan ha tråkigt.
    Sen hur länge den kalrar sig är ju vad den är tränad till för nivå, man ökar ju sakta men säkert upp till 4 timmar och sen behövs inge mer.
    Tex inte vara ensam en timme sen 3, sen 4. De blir lite hopp.
    Så aj tänker sen tränar ju alla olika och olika åsikter om vad de klarar.

• melonpuss

De första månaderna lämnar man hundarna bara några minuter åt gången. Sen beror det på hur känsliga de är. Vissa klarar inte 2 minuter och då får man börja om på 10 sekunder.

• enlitenbitkaka
    Calylite skrev 2007-01-23 16:57:01 följande:
    max ska en fullvuxewn vara ensammen 4 timmar, enligt lag tror ja de är 5 eller om det var 6 timmar. Men moralist tycker ja 4 är maxgränsen då man akn tänak själv vad en hund kan ha tråkigt. Sen hur länge den kalrar sig är ju vad den är tränad till för nivå, man ökar ju sakta men säkert upp till 4 timmar och sen behövs inge mer. Tex inte vara ensam en timme sen 3, sen 4. De blir lite hopp. Så aj tänker sen tränar ju alla olika och olika åsikter om vad de klarar.
    finns väl ingen sådan lag? 5-6h är ju bara restiktioner...man får helt enkelt använda sitt sunda förnuft och gå efter hundens behov.

Vår hund kan ibland få vara ensam 7h och då är han snart 1år. Han ligger och sover och glr inget väsen av sig...men då ser jag alltid till att ge honom massor av mental aktivering när jag kommer hem.
    .?:*¨¨*:?. lose your dream and you might lose your mind - mick jagger.?:*¨¨*:?.
  • Calylite

luscious

visst finns de, annars satt jag 7 timmar i polisförhör får nått som inte existerade.

• enlitenbitkaka
    Calylite skrev 2007-01-23 20:08:50 följande:
    luscious visst finns de, annars satt jag 7 timmar i polisförhör får nått som inte existerade.
    har jag då aldrig hört talas om...polisförhör?! Shit! Förvånad vart i lagboken finns detta? Paragraf + kapitel? Måste se det för att tro det....
  • BigBoned

Finns en lag på det. men hur många timmar kommer ja inte ihåg.
    Sen lämmnar man inte en valp överhuvudtagt.

• Jan H

I djurskyddslagen o djurskyddsförordningen står inget hur länge en hund får vara ensam. Bara storlekar på burar och rastgårdar om de vistas ute. SKK rekomenderar inte mer än 5tim.

• iii

Fast förra året pratades det om att en lag skulle införas på max 4h om dagen, den har kanske gått igenom?

• enlitenbitkaka

Har kollat upp detta och det finns ingen sån lag...finns däremot restriktioner och rekommendationer. Det finns däremot paragrafer om storlek på utrymmen och hur länge dem får vistas i burar.

Är deremot framlagt förslag om att en sådan lag ska uppkomma men det är aldrig något som gått igenom.

• BigBoned

Får ta tillbaka mitt påstående om lag på att lämna hunden ensam. Då ja hört det massor med gånger. Men hittade inget i sveriges rikes lagbok. My bad

Svar på tråden Hur länge kan små valpar vara ensam?