• Anonym

Kronisk lös mage. Vad äta? tips?

Jag är trött på att inte kunna laga mat åt min man. Han är jämt lös i magen och tål inte lösande mat typ fibrer och liknande. Jag är tvärtom. Så nu behöver jag hjälp.

Vad ska jag laga för mat åt honom. Han är magerlagd och liten i maten så jag får truga. Han kan ibland glömma bort att äta. Jag förstår inte det här. Vad ska jag ge honom som är stoppande?
    Kakor och sånt funkar inte, blåbärspajen rörde han inte. Han lever på snacks. Han har dåliga matvanor och jag blir lessen när han inte äter mer. Men inte så dåliga. Han kan ju laga mat och är duktig. Nu orkar han inte. Jag tror han har en stressmage. Tips?

• Svar på tråden Kronisk lös mage. Vad äta? tips?
  • Trynträ

Endera är det stress eller så är det nåt han inte tål. Kanske dags att besöka läkare.

• Glass

Är ni säkra på att han tål gluten och laktos? Lös i magen är resultatet om man inte tål det, men äter ändå.

• vigdis

Tja, prova med att utesluta kål, ärtor, bönor, paprika, majs och rå lök. I värsta fall klarar han inte lök ens i maten... Köp låglaktosmjölkprodukter och se om de funkar bättre. En stressad tarm blir ofta lite lätt överkänslig mot laktos. Fil, yoghurt, hårdost och smältost brukar dock fungera bra. Se till att brödet inte är för grovt, ärligt talat måste han nog trappa upp fibrerna stegvis, men han kommer nog aldrig att klara brunt bröd med hela korn. Tänk på att det finns massor av fibrer i t.ex. jordgubbar, att cornfalkes nog funkar bättre än müsli och att inget ska vara al dente om man inte klarar av fibrer.

Hoppas att du fick lite tips!

• GALALILLAN

Försök att få i honom majsmjöl, morotsjuice, du kan också göra pannkaka av grahamsmjöl eller havre kli då tar man fivty fivtyav vanligt mjöl... använd inte riktig mjölk utan använd majsvälling för det är stoppande.. man kan också panera vanlig falukorv med äggvita och havrekli ge han mycket smör och riktigt fett inte olivoljor och sådant . Lycka till.

• Anonym

Jag har börjat äta Visiblin (receptfritt på apoteket) och det hjälper min mage så att jag ska kunna äta vanlig mat med grönsaker och allt utan att bli lös

• vackrastarflow

jag fick problem med magen i samband med panikångest. kan det vara något sådant kanske?

• Themis

Jag håller med Vigdis-det är många som är överkänsliga mot laktos men inte vet om det.

En vän till oss fick sprinta till toan i två år innan han fattade att han skulle skippa mjölkprodukter så att tarmen fick läka. Stress kan göra att man tillkälligt blir mycket överkänslig. Nu kan han äta mjölk igen i måttlig mängd om han tar laktastabletter.

• Anonym

Tack för alla tips.
    Jag ska börja tänka på detta. Jag tvivlar på att han kommer gå till doktorn som jag också själv funderat på.

• mellis

köp dimor till han på apoteket!

en tablett på morgonen och en på kvällen. testa!!

Svar på tråden Kronisk lös mage. Vad äta? tips?