• Skogsjäntan

Hundars morrhår, vilken nytta? Är det okej att klippa?

Jag vill inte ha några påhopp så därför börjar jag med att poängtera att detta handlar om ett praktiskt syfte, INTE fåfänga.

Vår hund har en del skägg. Nu när det är minusgrader (runt 18 minus) är det rätt så jobbigt för henne då snö fastnar i skägget och fryser till isklumpar. Så vi tänkte trimma skägget för hennes skull när vi ändå är igång och klipper hennes håriga tassar med samma problem. Jag bara undrar, det är svårt att trimma om man måste spara de två morrhår som sticker ner under hakan. Är dess till någon nytta eller kan man bara köra på och riskera att hon "mister" sina morrhår?

Katter har ju verkligen nytta av sina morrhår men har hunden verkligen det?

• Svar på tråden Hundars morrhår, vilken nytta? Är det okej att klippa?
  • missteddy

om det bara är två skulle jag klippt bort den om det är för att du ska kunna trimma skägget men igentligen tycker jag det är dumt för det är hundens känselspröt men jag vet att viss utställare klipper bort den på sina hundar för de ska se "bättre" ut som de säger

• Nenne 71

Jag tror inte hundar har nytta av dem.
    Många hundar rakar man ju nosen på och då åker morrhåren med.

• Cinnalinna

det är ju känselspröt, men manga hundar klipper man ju för annars växer de ju igen vi har pudlar och dem rakar man ju nosen pa

• Skogsjäntan

Det gör inte ont på dem??? Alltså om man klipper? Känns ju dumt att fråga en sån fråga men man vet ju aldrig

• iii

Nej det gör inte ont om du klipper av dom. Hundar klarar sig rätt så bra utan dom

• Oj hoppsan

Visst har morhåren en funktion men de klarar sig utan - klipp du de växer ut igen!

• Skogsjäntan

Tack! Nu har jag fått många svar, tillräckligt många för att jag ska kunna klippa lugnt

• Rigmor Mortis

Klipp på bara Hos katter är det vanligt att dominanta djur biter av morrhåren på de andra - de tar ingen som helst skada av det.

• Danbala

Ja, de har ju inte känseln inne i håren, utan den känsel de eventuellt använder sig av är ju att de känner i hårroten när spetsen stöter emot något, liksom.

[En del är för dumma för att ha ångest. Det är smart. (Jan Stenmark)]
  • Splach

katter använder sej ju av sina morrhår när det är mörkt, när dom stöter emot något så vet dom att där är något..
    En hund, har oftast inte samma behov, och en del hundar saknar nästan morrhår, så du kan klippa Lisen utan att behöva vara orolig, tror inte hon kommer märka att hon saknar sina spröt ett tag, om inte annat växer dom ju ut igen..

Många små barn "min syster bland annat" har någon gång i livet roat sej med, att klippa av morrhåren på tex katter, dom växer ut igen, även om det kan se lite "skumt ut" ett tag,

• Euphorbia

Jag har en kines som jag rakar ansiktet på och morrhåren växer ut mycket fortare än resten av pälsen...
    På MÅNGA hundraser, både släthåriga och päls-raser klipps morrhåren bort inför utställning, många fler än man tror...

Klipp inte för mycket bara, så att vovven fryser om nosen istället

Svar på tråden Hundars morrhår, vilken nytta? Är det okej att klippa?