• Sugardynamite

Thailandstråden för lite längre vistelser!

Jag tänkte starta en tråd för oss som har/är eller planerar att åka till Thailand och vistas lite längre tid.

Själv planerar jag att bo i Thailand i 3 månader, Nov-07 till Feb-08. Jag och min man tänkte passa på att vara föräldralediga och byta ut den här kalla svenska vintern mot lite sol och värme.

Finns det fler som bor i Thailand, har varit på en längre vistelse eller planerar att göra en? Vore kul att utbyta lite tips här i tråden!

• Svar på tråden Thailandstråden för lite längre vistelser!
  • Sugardynamite

Jag har hört att det finns en hel del svenska på Koh Lanta. Men hur är det ananrs. Phuket är jag inte så sugen på, men man vill ju gärna bo någonstans där det finns andra barn som mina barn kan leka med.

Är det någon som har bott på något bra ställe?
    Vi vill helst inte bo så dyrt. Det är tillräckligt dyrt att åka dit, och jag har inte råd att spendera massor med pengar på boende.

• cillae

Hej! Vet inte om det räknas som "långe" men vi ska åka i okt/nov i sex veckor. Vi planerar att åka 13 okt-23nov ev att vi skjuter det en vecka fram. Vi var i Thailand två gånger görra året, först fem veckor i april sen tre i okt/nov. Vår son fyller två nästa vecka. Håller med dig: skippa Phuket.. Koh Lantaär bra med barn. Har ni tänkt resa runt el vara på samma ställe hela tiden?

• Sugardynamite

Cillae: 6 veckor tycker jag helt klart är länge

Vi har väl mest tänkt vara på samma ställe. Vi tänkte hyra hus någonstans. Men lite åker vi nog runt också, man måste ju passa på när man har tid och möjlighet att göra det.
    Vi har varit två gånger i Thailand förut, nu senast två v i jan-feb -06, och känner att vi vill stanna längre. Det känns som att när man bara är två v så börjar man känna sig stressad över att åka hem till vintern igen nästan direkt när man har landat. Så det skall bli jätteskönt med en lite längre vistelse.

Jaq har bara varit på västkusten tidigare och luffat runt. Khao Lak, phuket, phi phi. koh Lanta och Railay och Ao Nang.
    Har läst att det finns mycket andra svenskar på Lanta. Jag var där -01, och då var det rätt dött och jag blev lite uttråkad. Gillade stränderna på phi phi och Railay mycket bättre, men frågan är vad som passar bäst om man är länge på samma ställe...
    Vi skall ha med våra två pojkar som då kommer att vara 1 respektive 6 år.

Var skall ni åka?

• Kenzie

Tack för länken TS

Vi ska, som jag skrev i Thailandstråden, åka i slutet av september och vara borta till april/maj. Vi vet ännu inte vart vi ska men Koh Lanta och Phuket (Kamala) är dom ställena vi funderar på. Tidigare var vi helt inne på Lanta men eftersom min sambo är beroende av en hyfsad internetuppkoppling så börjar det att luta mer och mer åt Phuket. Utbudet av hus att hyra är ju också mycket större i Phuket och framför allt så är det billigare. Det finns ju också mer att göra i Phuket om man skulle tröttna på sol och bad.

Men vi får se, inget är bestämt än. Jag älskar Lanta även om det var riktigt länge sen jag var där, men det finns ju inget som hindrar att man åker dit en vecka eller två.

• Sugardynamite

Kenzie: Jag har också kollat på nätet lite efter boende och de där husen på Lanta tycker jag är asdyra!

Skall ni fixa boende färdigt innan ni åker eller tar ni det när ni kommer fram?

Jag tror att vi kommer bo på hotell en vecka eller något tills vi hittar ett lämpligt hus. Det känns som att det är bättre att ordna på plats och inte "köpa grisen i säcken".

• Sugardynamite

Kenzie: Jag var till Thailand för ganska precis ett år sedan nu (lillkillen är "made in thailand" ), och då var vi runt lite som jag skrev här ett par inlägg ovanför. Phi Phi och Railay är annars  favoritställen för oss, och Phi PHi skulle jag verkligen kunna tänka mig att bo på lite längre tid, men jag vet hur bra det skulle funka.

Min upplevelse av Phuket sträcker sig inte mycket längre än till Patong och det stället avskydde jag ärligt talat. Patong har jag inget behov av att återse.

• Kenzie

Sugardynamite: Vi kommer bara att boka några dagar med hotell så letar vi när vi kommer fram. När man stannar så länge är det ju inte särskilt kul att "köpa grisen i säcken", som du skrev

Jag har förstått att det är en väldig skillnad på olika stränder i Phuket. Kamala beach ska vara mycket lugnare än Patong och inte alls något partyställe.

Jag gillar också Phi Phi och Krabi, men av någon anledning lockar det inte riktigt med att stanna så extremt länge där. Tror även att husen är dyrare där, men det beror ju givetvis på vad man är ute efter.

• Sugardynamite

Kenzie: Det jag verligen gillar med PhiPhi är att det inte finns biltrafik där, men om man ändå stananr länge så kan man ju åka dit och vara där ett tag iallafall även om man inte skulle bo där.

Man vill ju gärna bo så att man har möjlighet att få kontakt och umgås med andra som bor lite längre tid. Så att barnen hittar kompisar och så.

Skall din sambo jobba från thailand? Min man planerar att göra det en del om det funkar (han är systemutvecklare), men annars är vi nog föräldralediga.

• Kenzie

Jo så har vi tänkt också, att vi har en fast utgångspunkt men att vi sen åker ett par veckor runt på öarna. Vi har ju aldrig rest med barn förut så man är ju lite nervös för att åka runt, men det ska nog gå bra.

Det var därför vi först tänkte på Lanta, eftersom det finns andra långtidsboende svenskar där. Men det finns ju en hel del i Phuket också.

Ja min sambo ska jobba i Thailand. Eller, han försörjer sig på att spela nätpoker så det ska han fortsätta med där nere. Jag har tänkt att läsa några kurser på distans, jag tror att jag behöver gära något också. Hur konstigt det är låter så tror jag att man tröttnar på att enbart sola och bada

Har ni kollat något på biljetter? Jag tycker att det är jättesvårt att veta när vi ska boka. Sen vet jag inte om vi ska boka en enkelbiljett eller t o r, har ingen aning om vad som blir billigast. Hur har ni tänkt flyga? Vi vill ju helst flyga direkt till Phuket så jag hoppas att vi hittar något billigt dit. 

• EJL

vi ska åka och vara föräldralediga(tar ut dagar för varsitt barn) ca 25 nov-07 till 20 jan-08...så minst 8 veckor blir vi borta..
    då kommer våra barn vara 2 år, och lillebror 8-9 månader när vi far..

ska bli SÅ underbart!
    vi funderar på att boka reguljärflyg tur och retur i mars april nångång...när lillen fötts och man ser att allt är ok osv...
    vi ska resa runt ganska mycket. våra familjer kommer ner över jul/nyår, då kommer vi vara i krabi.......

.:*mamma till Leon & lillebror i magen bf 24 mars*
  • Sugardynamite

Vi tar också föräldraledigt med varsitt barn, eventuellt jobbar maken lite beroende på hur det funkar. Jag har också lite planer på att jobba där, men vi får väl se hur det blir med det.

Jag har letat lite biljetter och vi kommer att boka regujärt mellan sthlm - bkk. Jag har aldrig varit till Bangkok förut, så det känns som att man måste passa på när man åker en lite längre vistelse.

• JoiPoi

Hur gamla är era barn när ni åkt/åker??

• menu

vi funderar på att åka till Koh Lanta om 1 år (ev närmare 2 år) å stanna ca 2½-3 månader, flickan är då 8 år så hon kunde gå där i svenska semester skolan, kan skolan hemma neka sådant? har någon haft barn där eller på svenska dagiset? någon som funderar?

jo jag vet att det är lång planering he hee men vi har just börjat att titta på det å så måste man ju boka plats i skolan i tid oxå å så, så det kanske är för sent till nästa vinter..

egentligen är vi inga thailands älskare utan föredrar västindien men just pgav att det finns sv skolan i thai så måste vi väll ta oss dit om vi skall se sol under en lite längre tid... svenska vintern gillar vi inte..

• Sugardynamite

Våra barn kommer att vara ganska precis 1, respektive 6 år när vi åker. De fyller båda år ett par veckor innan avresan.

menu: Jag tror inte att det är några problem alls att hon går i sv skolan på Lanta. Orsaken till att de kan neka är ju just att hon har skolplikt, men om hon går i skolan där så finns det ju ingen grund för skolan att säga nej.

• Sugardynamite

Hur gör ni andra när det kommer till att betala räkningar och andra "måsten" här hemma medan ni är borta i Thailand under längre tid?

• cillae

Nu har vi bokat vår resa *jippi* VI åker 12 okt och kommer hem 30 nov, 7 veckor. Ang räkningar, vi har också funderat, antingen får nån ta posten och betala dom åt en, man får sätta in pengar när man vet hur mycket. Eller så får man skaffa autogiro och e-faktura och på dom det inte går försöka få fördrjt förfallodatum om det går, fast det beror ju på hur länge...

• Sugardynamite

cillae: ÅH, vad kul att resan är bokad! måste kännas så mycket närmare nu.

Svar på tråden Thailandstråden för lite längre vistelser!