• mammutten81

Ngn som utbildat/utbildar sig till engelskalärare?

Är lite intresserad av att studera till lärare i moderna spräk som det heter på vårt universitetet, engelska eller franska finns och jag hade i såfall tänkt engelska.
    Detta är en öppnare lärarutbildning så man kan välja gymnasie, grundskola m.m senare.
    Men om man läser det programmet till engelskalärare och exempelvis historia så borde man ju kunna undervisa i båda, beroende på vilken årskurs man väljer.

Finns nämligen inte historielärare att välja.

Och då får man ju två valmöjligheter.

Men huru tycker du utbildningen varit/är, är ALLT på engelska?

• Svar på tråden Ngn som utbildat/utbildar sig till engelskalärare?
  • sakoline

O, min sambo börjar precis läsa engelska. Ja, när man läser engelskakurserna är de på engelska men pedagogiken är ju på svenska eftersom den läses med andra lärare. Jag har själv läst Eng A som ingår i lärarprogrammet och där är allt på engelska. Men vår grammatikbom fanns på svenska om man ville ha en sån.

• sakoline

För att bli gymnasielärare i Engelska är det minst 3 terminer. Ska man bli högstadiet är det bara 2 tror jag... Det får du kolla med en SYV.

• mammutten81

Tack för svaren!

Vad bra att pedagogiken är på svenska!

• INOX

Jag läser till eng-lärare. Det är riktigt att det krävs 60p, alltså tre terminer engelska för att undervisa på gymnasiet. Två, för att undervisa på högstadiet.

Beroende på vilken litteratur ni använder är undervisningen helt eller delvis på engelska under de terminerna. Vi har t.ex grammatik på både sv och eng, eftersom boken vi använder jämför de två språken. Så läraren tar vissa delar på svenska.

Sen vill de ju helst att man bara talar engelska på lektionerna, dock hjälper de gärna till med att översätta vissa svårare ord och stötta er studenter.

Lycka till med studierna!

• sakoline

Tillägg: Vi hade bara engelska. Nån gång var det någon som frågade vad ett visst ord betydde men vi hade lexikon på Translationlektionerna. Men annars var det så många utbytesstudenter på allt var på svenska, även de flesta lärarna var engelskspråkliga.

• sakoline

*så allt var på engelska
    ska det stå

Svar på tråden Ngn som utbildat/utbildar sig till engelskalärare?