• dunderhonung

Hanhunds beteende när tikar löper?

Jag har en hanhund på snart 3 år och han har varit alldeles tokig i ett par dagar nu och jag tycker så synd om honom. Jobbigt även för mig... Det är en grannhund som löper och han får ingen ro alls varken dag eller natt. Han springer runt i huset och gnäller, piper och krafsar på dörren. Om vi släpper ut honom sätter han sig vid grinden till staketet och ylar. Finns det något jag kan göra för att hjälpa honom när han håller på så här? Måste ju vara jättejobbigt för honom att inte kunna koppla av en sekund.

Känner ni igen beteendet på era hanhundar när tikarna i området löper?

• Svar på tråden Hanhunds beteende när tikar löper?
  • Jane Roe

Stackaren, ingen rast ingen ro. vad jobbigt om tikarna löper vid olika tider. min svärmor och svärfar hade liknande problem med sin hane, han kunde knappt njuta av sin promenad. men efter kastrering blev han lugnare, men det är väl olika från hund till hund antar jag.

Lycka till iaf!

• mogreta

Om du inte vill kastrera så finns det en spruta, hör efter hos vetrinären.

• TereseJörgen

Min kompis gav hunden av hennes p-piller men hennes släkting var vetrinär så hon gjorde det inte på eget bevåg.

• Hallonsaft

Om han har så jobbigt så är kastrering ett bra alternativ.

• Zazu

Min svärmor har en blandrashund som blir tokig när min tik löper. Vi bor grannar...

Men hon provade att ge p-spruta och det funkade men sedan läste vi att cancerrisken tyvärr var ganska så stor med p-sprutan...

Och kastrera honom vill svärmor inte göra. Men det är ju hennes bekymmer.

Har även en dobermannhane som är pipig och lite orolig just när hon höglöper men han är 100ggr bättre än svärmors hund...

Jag skulle satsa på att kastrera hunden om man inte ska ha honom i avel om ni båda tycker att det är jobbigt när det finns löptikar runtomkring!

Hoppas det löser sig//Zazu

• dunderhonung

Tack för era svar!

Nu har jag pratat med uppfödaren, två olika veterinärer och en annan mycket hundkunnig person och alla tror att han skulle må bättre av att bli kastrerad så det lutar nog åt det.

• Hallonsaft

Hoppas att de även informaerade om alla nackdelar som det faktiskt finns också vid en kastrering.

Lycka till!

• Cattla

Håll ordning på honom när granntikarna löper, låt honom inte gå och lukta på kissfläckar, be dem rasta åt öster så går ni åt väster... Jag har både tik och hane hemma och det är jobbig ca 2 dagar vid löp, men sen lugnar det ner sig.

• Jan H

Mina tikar är heller inte så roliga när de löper. De sitter också inne och ylar, dag som natt! Vill gärna rulla sig i samma hanhundskiss och kan ryka ihop för lilla minsta kissdroppe!

Svar på tråden Hanhunds beteende när tikar löper?