• DiZZY

Vit prick i halsen!

Jag fick jätteont i halsen igår, kollade ikväll, är jätteröd och svullen på ena sidan och har väldigt ont, och har en väl synbart vit/gul prick, men bara en.

Vad kan det vara? Halsfluss eller? (har man inte flera vita prickar då?)

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Vit prick i halsen!
  • Anonym

Det låter ju som om det skulle kunna vara halsfluss. Bäst att gå till farbror doktorn.

• Coccolina

Låter som typisk halsfluss.. har haft det ofta så jag vet ganska så väl hur det är... Gå till läkare så snabbt du kan så undviker du att det blir värre än nödvändigt.. Sen med lite antibiotka så är du snart bra igen!!!

• MaBinta
    De vita prickarna är döda celler som (oftast) luktar väldigt illa.
    Man får om lättare när man är dålig i halsen.

Men man kan få dom även om man inte är sjuk.
    *~*One Goddess To Rule Them All*~*
  • Coccolina

Blir fler prickar om man inte börjar behandla... och man kan ha halsfluss utan att ha prickar...(alla syns tex inte då de kan vara länge ner...)

• MaBinta
    Hmm läste inte tillräckligt noga. Har du ont i halsen och är röd och svullen sjall du gå till läkare genast!
    *~*One Goddess To Rule Them All*~*
  • Anonym (jag me)

Sådär har jag med, men jag har inte ont. men jag har en liten prick på höger mandel. Har haft den i flera år och man kan trycka ut hårda varklumpar ur den som luktar illa. Man känner den med tungan också. Var hos läkaren med det när jag hade haft det i några månader, men det hjälpte inte. Hon sa att det sklulle försvinna av sig självt, men det är fortfarande kvar.

• DiZZY

Okej, tack för era svar. Ska ringa läkare imorron,
    men jag har inga andra symtom, ingen feber eller så...
    Kan man ha det ändå?

• Coccolina

Jepp jag har inte allid feber när jag får halsfluss... ibland kommer det efter några dagar...

• DiZZY

Slurpan: Okej tack då ska jag ringa vårdcentralen imorron bitti på en gång. kan ju inte ens äta fil

• Anonym

Anonym "jag me"
    Lustigt, jag har exakt samma sak, har haft det i många år och brukar peta bort de vita klumparna med en topz eller något, jätteäckligt är det ivf! Vet inte varför det uppkommer, jag är varken sjuk eller äter medicin...

• Neko

Jag tycker att det låter som en afteblåsa, om den gör jätteont. Förkylningsblåsor. Ovanligt att få dem i halsen tydligen men jag får dem alltid där och det gör verkligen jätteont! Det brukar gå över efter ca 2 veckor. Har hört att zendium tandkräm kan hjälpa.

Ifall det är mer vita klumpar som lossnar så kan det vara det de andra skriver om, men de brukar inte göra ont, bara vara äckliga. De är döda vita blodkroppar, tror jag, och en läkare sade till mej att man kunde få dem av för ensidig kost?

• Anonym

jag har som små gropar i halsen...på halsmandlarna.o där i är det äckliga små gula illalukatande prickar....jag brukar peta med ett finger i halsen och försöka ta bort dem....vilket de då lossnar...har haft så här skit länge...........o inte har jag ont i halsen....

varför har ja det? vill inte ha det..e äckligt

• Anonym ((anonym2))

Varkulor kallas de entaka vita prickar som man kan få i groparna och som luktar illa. Själv har jag sådana ofta, det är bara att pilla bort dem så går det onda i halsen över.

• Anonym (jag me)

Jag har också mina klumpar i sådana gropar på mandlarna. Trodde att jag var ensam om detta då ingen jag känner har haft samma. Men det är alltså inget farligt förstår jag?

• Anonym

vita prickar som e nästan blåsliknande kan man ha utan att ha feber, men väldigt, väldigt ont i halsen ändå. detta är ofta virus-halsfluss. det är den bakteriella halsflussen som ger feber och som man kan behandla med antibiotika. virus-halsflussen kan man bara bedöva med gurgel-vätska och ev andra smärtstillande.

• Mrs Moneybags

Hade också såna grejer i halsen i flera år när jag var barn/tonåring. Har dem aldrig numera. Jag vet inte varför de uppstår?

Svar på tråden Vit prick i halsen!