• Det ljuva livet

Hjälp!? Hur tusan ska man kunna välja elbolag??

Vi har precis köpt hus och måste välja vilken el-leverantör vi ska ha.
    Men hur väljer man ?

Jag tror att jag har kunnat läsa mig till att Elbolaget i Vallentuna är bland de billigaste. Men är det så?

Snälla kloka effelare, hjälp mig få rätsida på det här .

• Svar på tråden Hjälp!? Hur tusan ska man kunna välja elbolag??
  • Sencha

Vad som är billigast har jag inte koll på. Ta däremot chansen att välja Bra miljöval-el.

Generellt är det billigare att skriva avtal på några år.

Och så, faktiskt, är det lite viktigt också att de har god service och ett vettigt bemötande när något strular. Där har jag blandade erfarenheter...

• Det ljuva livet

Betti: Vi har tittat där men jag kan inte säga att vi blivit så mycket klokare : Jäkla djungel det här!

Sen vet vi inte riktigt hur många kWh som vi kommer förbruka och då blir det ju betydligt svårare att få ens ett hum om det hela.

• betti

Verkligen!
    Det är helt vansinnigt vad mycket det är att sätta sig in i! Blir ju helt matt!

• Det ljuva livet

Eller hurSkrikandes! Jag har ju mycket viktigare saker att koncentrera mig på . Typ färgval .

• aprilbarn

Vi har valt God El, för att ev vinst skänks till välgörande ändamål. (Inte till en massa aktieägare och stora fallskärmar.)

• Mazarinen

Eller vad du ska ha för typ gardiner 

• Det ljuva livet
    Mazarinen skrev 2007-01-23 23:14:10 följande:
    Eller vad du ska ha för typ gardiner 
    Preeeeecis Mazarinen . Fast gardinerna är jag redan klar med . *märks att du känner mig*
  • SVejsan

Har ni nån stark fackförening, personalförening eller liknande medlem i någon förening så kan de ha förhandlat förmånligare elpriser... Bra att ha i åtanke!

Eftersom vi inte orkar lägga ner allt arbete på att jaga lägsta pris så valde vi :

www.kundkraft.se/

Där går man ihop och gör upphandlingar. Det elbolag som bjuder lägst får en massa nya abbonenter.

Fördelen som jag ser det förutom att man aldrig hamnar helt fel är att det inte går över i ett tillsvidarepris efter avtalsperiodens slut utan att man får direkt erbjudande om ytterligare upphandling. Vilket gör att man inte hamnar i någon dyr tillsvidarepris period (bla för att man inte orkat ta tag i ny rundringning )

• Venusmannen

Det viktigaste är att välja något, för att undvika det s.k. "tillsvidarepriset", som man annars får. Och det är det absolut dyraste. Det krävs lite framförhållning när man byter elbolag (1-2 månader).

Vi kör på rörligt pris, d v s priset som sätts på den nordiska elbörsen + några ören för elbolagets kostnader.

Hushållsel i en villa ligger normalt på mellan 4000-7000 KWh per år.

• presens konjunktiv

Jag är också med i Kundkraft och är jättenöjd.

Valfrihet i all ära - men jag har inte tid, energi och kunskap att välja bland alla alternativ.

• Etnica

I dagsläget är det billigast att ligga på rörligt. Vill man ha säkerhet så ska man teckna ett fastprisavtal o då skulle jag välja Vattenfall pga de har ett lågt elpris, ingen årsavgift o dessutom något som de kallar för bytesrätt vilket betyder att ifall elpriset går ner har du rätt att teckna om ditt avtal.

Ni som bor i hus, kolla även om ni kan säkra ner er för att få billigare nätavgift.

• Jontes mamma

Vad ni än gör välj inte vattenfall. De försöker lura folk. Antingen skickar de inte ut nån räkning alls eller så skickar de räkningar på hela årsförbrukningen på en gång. Skitdåligt företag. Statligt dessutom.

• Mazarinen

Tänk på alla fasta avgifter. Vilket bolag kan vara billigast?

Som Etnica skrev så finns det elleverantörer som man har byterätt på men de är få men klart värt att kolla upp.

Undra varför de tog bort nattaxan?? (billigare el)

• Etnica

Har bara bra erfarenheter av Vattenfall. Eon är tyskt o Fortum är finskt...

Svar på tråden Hjälp!? Hur tusan ska man kunna välja elbolag??